Thursday 30 October 2014

ERTI SURAH AL FATIHAH

Kita setiap hari akan membaca surah ini tapi faham ke kita dengan maksudnya... Saya mula sedar bila anak saya yg berusia 6 tahun menyanyikan lagu ini. Sangkaan saya cuma lagu biasa yg dinyanyikan kanak-kanak, tapi bila saya mula pasang telinga barulah saya perasan, itu adalah terjemahan surah alfatihah. Bagus betul yg membuat video ini, bukan sahaja memudahkan kanak-kanak hafal, ia juga menyeronokkan. Tak percaya cuba perdengarkan pada anak-anak, mesti mereka tertarik. Percayalah.... di samping itu para ibu bapa pun dapat mengingati bersama anak. Bukan semua tahu maksudnya. sama-sama kita belajar bersama anak-anak.


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.

Segala puji bg Allah
Tuhan semesta alam
Maha pemurah, lagi maha penyayang
Yang menguasai hari pembalasan
Hanya kepada mu .. Ya Allah
Kami menyembahmu
Hanya kepada mu, kami pohon pertolongan
Tunjukilah kami jalan yang lurus yaitu jalan orang-orang yang Kau kurniakan nikmat kepada mereka
Bukan jalan mereka yang dimurkai
Dan bukan pula jalan mereka yang sesat..........

9 comments:

  1. lagu adalah medium yg plg mudah digunakan utk menghafal ... budak2 pun senang tertarik ...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih perkongsian surah ni Akak. Banyak kelebihan surah ni.

    ReplyDelete
  3. Danial suka nyanyi la ni sampai maknye pun dah terikut ikut.

    ReplyDelete
  4. Perkongsian yang baik..:)

    ReplyDelete
  5. anak-anak cepat aje tangkapkan..

    terutamanya al Quran
    kdg hairan juga ,kita tak ajar lagi..anak2 dh boleh bca...dgn lancarnya..
    rupanya hari2 kita bca diorg dgr..mukjizat al-Quran

    ReplyDelete
  6. terima kasih berkongsi...Amir dah mula mengikut hujung2...^_^

    ReplyDelete
  7. sesuai juga utk org dewasa yg tak hafal ... p/s ; entri saya berkenaan kimchi http://harumankasehvee.blogspot.com/2014/06/kimchi-gaya-melayu.html

    ReplyDelete
  8. terima kasih atas sharing yg ini... salam kenal

    ReplyDelete