Monday 3 October 2016

Kek berhantu (berhantu le sangat) orang kata.... ramai dah cuba saya pun tak ketinggalan juga nak mencuba kek ni , mudah sahaja, basic kek dia adalah kek coklat moist. Pada pendapat saya kek ni sangat sedap di kenakan pula dengan lapisan cheese. Makan sejuk-sejuk memang sangat heaven. Terima kasih kak Zu masam manis sebab sudi share resepi yang mabeles ni. Saya buat dalam bekas-bekas kecil supaya senang anak-anak makan, kalau tak habis boleh simpan semula dalam peti ais. Di sini saya sharekan resepi kek coklat berhantu ini, mudah saja yang penting kita kena rajin sikit. Tapi kalau tak kesempatan boleh aje call saya untuk tempahan 016-2700481 (wasup yer untuk feedback segera, kekadang kalau pm kat fb saya lambat sikit buka).

BAHAN BAHAN

KEK CHOCOLATE MOIST ANIS

BAHAN A
1 cawan susu cair
1 cawan minyak jagung / minyak masak
1 cawan susu pekat manis
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula halus / gula castor

2 biji telur Gred A

BAHAN B
1 cawan tepung gandum
1/2 sudu teh soda
1/2 sudu teh baking powder
* ayak bahan B

CARA CARA
1. Satukan BAHAN A dalam bekas dan masak atas api sehingga gula hancur, tak perlu sehingga mendidih, sekadar berbuih-buih di tepi sahaja kemudian tutup api.

2. Masukkan telur yang telah di kocok dengan garpu dan dengan cepat masukkan telur kedalam adunan Bahan A, kacau selalu.

3. Kemudian masukkan bahan B iaitu tepung yang telah di ayak

4. Adunan bancuhan tadi di masukkan ke dalam bekas yang di sukai, jangan masuk sehingga penuh yer sebab kita perlu letakkan adunan cheese dan coklat ganache selepas itu.

5. Sejukkan kek.

Adunan Cheese
250 gm Cheese  lembut kan di suhu bilik dahulu
500 ml UHT Whipping Cream
3 sudu besar susu pekat manis

1. Putar cheese dengan susu pekat hingga lembut
2. Masukkan UHT whipping cream .Putar hingga adunan cheese menjadi lebih kembang dan mengebu ( jgn lama sgt, asal dah mengembang saja)

COKLAT LELEH
250 gm coklat masakan
250 gm susu segar/cair

Panaskan susu hingga berbuih-buih di tepi periuk tutup api dan masukkan coklat masakan dan kacau dengan whisk sehingga menjadi ganache. Sejukkan ganache sementara kek kita masak.
CARA-CARA UNTUK MELAPIS KEK BERHANTU
1. KEK
2.ADUNAN CHEESE
3, GANACHE
4. LOREK







3 comments:

  1. Bila ada keperluan nanti saya call.
    Saya pun ada blog.

    ReplyDelete
  2. assalam...lamanya tak update blog semoga sihat dan bahagia sentiasa ye

    ReplyDelete
  3. yup @aryan azra... lama sgt dah ni .....

    ReplyDelete