KACHINGG $$$$

Monday, 15 October 2012

Ikan Tongkol masak asam orang Kedah

Jangan gelak baca tajuk resepi ni ekk... sesuka ati saya aje nak letak ape nama pun kannn, masakkan ni saya belajar dari akak ipar saya, kalau ikut kan saya memang saya tak penah pun makan masakan camgini, selalu saya masak asam yang ada bubuh cili tu.... haa.. itu saya tau le asam tumis kannnnnn..... kalau stail camni mak saya letak tauchu.. sama aje cara dia cuma  x de tauchu aje.... Kita boleh guna macam2 jenis ikan .. tak kira le tenggiri ke, Gelama ke, Ikan termenung ke, ikut suka kita lah (psst : kekadang kalau ujung2 bulan (budget ciput) telur pun saya masakkan camgini tau.. ok gak sedap.. nak wat camne stok telur aje yang kat umah saya banyak.. ye le kannn ... nak membaking katanyer..... (Daaaaaaa........baking le sangat, sambil letak tangan atas bahu ala2 nabil raja lawak).... Membebel banyak sangat .... Jom skodeng resepi.... mudah aje semudah one, two jus....


Bahan2

Ikan (digoreng dengan garam dan kunyit terlebih dahulu)
2-3 biji Cili Hijau/merah
Air Asam Jawa
Garam secukup rasa
1 bj Bawang merah Besar
2 - 3 ulas Bawang Putih
1 inci Halia
Bahan perasa a.k.a Ajinomoto (kalau x mo, letakkan sedikit gula dalam 1 sudu kecil)
1 Biji Tomato

Caranya

Tumis Bawang, Bawang Putih dan halia sehingga naik bau , Masukkan Cili Hijau, tunggu sebentar, kemudian perahkan air asam, Masukkan ikan dan masukkan garam + gula/ajinomoto,  tunggu hingga mendidih, masukkan Tomato dan tunggu sehingga tomato masak kemudian tutup api dan hidangkan...


15 comments :

  1. Salam kenal mayang,sis follow ye.
    Nampak sedap sgt asam pedas tu.

    ReplyDelete
  2. kak zu pun selalu masak cenggini bila dah xder idea...sedap..bertambah tambah makan nasi..

    ReplyDelete
  3. eh asam pedas awak xmerah ea..rupe mcm singgang je..

    ReplyDelete
  4. macam singgang ikan ..mungkin nama je lain kan.
    Cuma kalau singgang x yah goreng dulu ikan tu :)
    sedappppsss

    ReplyDelete
  5. ooo..boleh ek ikan tongkol buat masak asam.. selalu saya buat kari.. lps ni nak try lah ikan tongkol masak lagu ni..hehehe

    ReplyDelete
  6. yag ini mmg simple & sedap mayang

    ReplyDelete
  7. nampak senang
    macam masak pindang jek
    cume ni letak lada hijau..
    bleh try gak :)

    ReplyDelete
  8. nampak sedap tp sy tak mkn ikan tongkol...

    ReplyDelete
  9. huihh..sedap2..saya suka masak asam..masam2 pedas gitu.. best!

    ReplyDelete
  10. argh.,.. kamu.. tetiba je teringat ngan abaq chaq kita tau. dia suka sangat makan masak asam ni. tak kira le ikan apa pun. Tapi dia paling suka kalau buat ngan ikan lampan. bila dah masak. dia suka perangat dan esok baru dia makan. memang licin dia balun..

    biasalah kan, kita kan anak pompuan sorang semua makanan kegemaran abang abang kita yang jaga ok.

    ReplyDelete
  11. Oh... kalau kakak panggil ikan goreng masak asam Mayang. Kadang kakak masukkan bunga kantan. Anak-anak kakak pun suka masak cara ini.

    ReplyDelete
  12. yan suka sangat ikan tongkol masak macam nie.....kalau kat balik kampung mak selalu masak asam nie sedap......

    ReplyDelete
  13. salam kenal sis..da follow u...sedap nampak ikan tu..kene try la..

    ReplyDelete
  14. jarang masak ikan tongkol camni...hihi...tp tgk cam sedap je

    ReplyDelete

MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI