KACHINGG $$$$

Monday, 17 October 2011

karipap karipap cinta

saya sangat.. sangat .. suka karipap.. dulu masa kecik2 mmg mak saya menjual kuih ... so karipap mak mmg menjadi sebutan le .. so saya tempakkan disini resepi karipap nyer yek.. utk rujukan saya nanti ...

doh karipap
3/4 cawan minyak
2 sudu besar majerin/butter
4 cawan tepung
2 cawan air panas + 1/2 sudu kecil garam di kacau sebati ekk dgn air tu

inti
4 biji keledek / kentang
secukup udang kering
secukup halia + bawang + bawang putih (ditumbuk)
secukup daun sup
daun kari sket
1 paket rempah kari (saya x kesah kari ikan ke kari daging ke.. dua2 pun sodap)
garam dan gula secukupnyer

cara buat doh
Minyak dan majerin di panaskan hingga cair
tepung di lubangkan tengah2 kemudian masukkan majerin cair itu .. gaulkan segera (guna senduk ekk nanti melecur lak tangan tu )
kemudian masukkan air sedikit demi sedikit (tak perlu abiskan) bila dah membentuk doh berhenti le tuang airnyer ekkk...(lagi sekali masa proses tuang air panas tu guna senduk bila dah sejuk sedikit baru le oooooli sungguh doh tu sehingga berminyak sedikit .. kemudian leh le gunakan untuk menbalut inti karipap...oppps tapi inti nye kita lumm  wat lagi kan... ok .. itu mudah aje ...

cara2 intinyer

tumis bawang+bawang putih + halia  dan udang kering sehingga naik bau, masukkan daun kari.. hingga naik bau, kemudian masukkan rempah kari .. masak hingga garing sket.. kendian baru le masukkan air dalam 2 cawan (atau kandungan air sama paras dgn inti keledek itu ekk) ..serta perasakan dengan garam dan gula kendian barule masukkan keledek.. tunggu hingga air kering, last kali taburkan daun sup ... ok siap  (lupa lak ... keledek tu potong dadu ekk.. saya mmg lebih suka keledek dari kentang sbb keledek ni maniss sket..
..Kemudian bentukkan karipap kita bersama intinyer (guna acuan karipap pun bleh).. kemudian goreng .. saya guna periuk, wat cam ala2 deep fry tu.. minyak mmg kena banyak ... saya masukkan doh karipap itu masa minyak dia x panas .. ala2 suam gitu .. baru le doh dia x spt berbuih2 tu... kalau nak wat frozen pun bleh .. masak kan separun masak aje ekkk... kemudian packing kan dan masuk dlm peti ais (yg tempat air batu tu ekk).. senang bila ada tetamu dtg.. kita goreng aje .. jimat masa kannnn....
ok dah siap karipap kita,, so boleh le kita ngaaappppp...


Sori yg dah goreng , x sempat snap sbb dah di ngap..

1 comment :

  1. gebu2 jer karipap tu jadi jatuh cita tengoknya ...

    ReplyDelete

MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI