KACHINGG $$$$

Thursday, 18 December 2014

KARI IKAN (TANPA SANTAN)

Bosan asyik makan masakan bersantan, meh try buat kari tanpa santan ni. Alhamdullilah sedap dan sihat.Selalu jugak buat masakan tanpa santan sekarang ni sebab suami saya dan saya sedang berdiet sekarang.. Berdiet la sangat... Daaaaaaaaa....... meh skodeng resepi...


Bahan-bahan
5 keping ikan tenggiri (Ikan apa pun boleh)
1 paket (kecil) rempah kari ikan ~ dibancuh dengan sedikit air
2 cawan air
1/2 cawan jus asam jawa (1/2 cwn air di campur dengan 1 sudu besar asam jawa)
minyak masak secukupnya
1 biji terung panjang (lebih sedap guna sayur bendi.. tapi saya x de stok)
garam & serbuk perasa secukupnya

Bahan tumisan
1/2 inci halia ~ hiris halus
2 ulas bawang putih ~ dimayang
4 ulas bawang merah ~ dimayang
3/4 sudu kecil halba campur
2 pelepah daun kari

Cara menyediakan
1. Panaskan minyak & tumiskan bahan2 hiris, halba campur dengan daun kari hingga naik bau. Masukkan rempah kari yang dijadikan pes & tumis hingga pecah minyak.
2. Masukkan air & air asam jawa & biarkan mendidih.
3. Masukkan garam & serbuk perasa. kemudian masukkan terung.
4. Akhir sekali masukkan ikan dan biar renih sehingga ikan masak. Tutup api dan bolehlah di hidangkan

7 comments :

  1. kat sini dah biasa masak kari tak de santan ...

    ReplyDelete
  2. Sedapnya kari kepala ikan.. terliur kita tengok pagi2 ni :)

    ReplyDelete
  3. wah, sdppp tu... org kedah kari tk yh guna santan... blend jer bwg besar byk2..boleh jdi agen pemekat kari....

    ReplyDelete
  4. pergghhhhh...terliuq kita tgk kak..pos mai skit.. :P

    ReplyDelete
  5. Bagus untuk kesihatan ni. terima kasih akak.

    ReplyDelete
  6. wow sedapnya..lapar tiba-tiba..he..he

    ReplyDelete

MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI