KACHINGG $$$$

Thursday, 2 May 2013

KEK KARAMEL.... DE LEJEN..

Buat kek karamel lagi, tapi kali ni mmg saje tak nak kasi kaler2 tu sbb nak bg anak makan, bio le sihat sket... sedap lagi2 kalau di makan sejuk2.... whoa... hevenly tau... cam eskrim... cuba le try wat ke beli ke? memang sedap kek ni... penah wat kukus ni.. hasil dia lebih cantik dari bakar.. cer try kalau x percaya... Sumber resepi biasa saya ambil dari dapur kak zu ekk.... nak tengok hasil yg menawan, cantik lagi tertarik, ko memang da bommmm leh le pegi kat blog kak zu .. tak pun beli aje kat dier lagi mudah ... resepi ni pun saya kopipes dari dia aje...
Kek Karamel ( no colouring)

BAHAN BAHAN
GULA HANGUS
 2 @ 4 sudu besar gula kasar
Masak atas api hingge gula mencair dan biarkan seketike.

BAHAGIAN ATAS  ( KARAMEL )
1/2 tin ( 1 cawan ) susu cair FN ( tin biru pink )
70 gm gula castor
1/2 tsp esen vanilla
3 kuning telur
kacau sebati perlahan

LAPISAN KEK ( A )
140 gm tepung gandum
70 gm gula castor
3 kuning telur
135 gm / ml air
1 sudu teh baking powder ( sudu kfc )
50 ml minyak  jagung
Putar kuning telur, air, gula dan minyak hingge kembang
Masukkan tepung yang di campur baking powder.Kacau sebati

MERINGUE  ( B )
6 telur putih ( jangan ade  walaupun setitik kuning telur @ setitk air pun ) nanti meringue nye tak menjadik
70 gm gula castor
1 tsp krim of tar tar
Putar hingge adunan menjadi kental dan tak jatuh jike di terbalikkan.

* CAMPURKAN A DAN B DENGAN KAEDAH KAUP BALIK SAHAJA

1. Masukkan karamel kedalam loyang berisi gula hangus tadi
2. Masukkan adunan kek yang telah di warnekan dan dan diperise kan ( adunan takkan tenggelam dalam karamel )
3.Panas kan oven selame 10 minit
4.Masukkan air panas gelegak kedalam loyang yang lebih besar dan masukkan loyang kek tadi ( bakar kaedah steambake untuk mengelakkan karamelnye hangus )
5. 45 minit pertame bakar gune api bawah sahaja dan 15 minit lagi api atas dan bawah
6. Bile kek dah masak biarkan sejuk dan kek akan turun dan mengecut dengan sendirinye dari loyang.
7. Terbalikkan kek perlahan lahan dan lihat hasilnye pasti anda akan tersenyum sebab kek menjadik dengan jayenye atau meraung sebab karamelnye melekat, wakaka....tips kek karamel ade di album info yeeee...( abai kan tips ini jika anda adelah pakar kek karamel )


4 comments :

  1. rumit jugak nak buat ni..
    kek karemel memang sedap..nak2 letak peti ais..

    ReplyDelete
  2. memang sdp kek ni..
    cuma pernah bt cara bakar, kukus belom lg...
    lps ni boleh try la...

    ReplyDelete

MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI