KACHINGG $$$$

Thursday, 11 October 2012

Anak-anakku

Doa untuk menangani anak nakal
Anak-anak ni banyak betul kerenah dan ragamnyer yang kekadang menguji tahap kesabaran kita tapi sebenarnya dalam islam ada cara-cara untuk melembutkan hati anak2. Di bawah ini saya sharekan bersama-sama kengkawan untuk amalan kita bersama..

1. Baca "Ya Latif" sebanayak 7 kali dan hembuskan ke ubun-ubun sewaktu mereka tengah tidur
2. Cuba berbicara dengan baik dan gunakan kaedah memujuk
3. Banyak berdoa kepada Allah minta dilembutkan hati anak-anak
4. Bila bangun pagi, peluk anak, usap kepalanya dan berselawat sambil berniat dalam hati
5. Baca surah Al-Fatihah, Surah Taha ayat 1 hingga 5, diikuti doa nabi Daud 3 kali. Doanya "Ya Allah lembutkanlah hati anakku (sebut namanya) sepertimana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi. kemudian hembuskan pada makanan dan minuman. Kalau anak masih menyusu,hembus pada susu
6. Untuk membantu anak mudah belajar baca zikir Ya Latif sebanyak 129 kali diikuti ayat 19 dari surah As-Syura yang bermaksud "Allah maha lembut pada hambaNYA. Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang dia kehendaki dan Dia lah yang Maha Kuat lagi Maha Kuasa.
7. Baca surah Al-Insyirah sewaktu menemani nak-anak belajar
8. Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa dari Surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud " Wahai orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah iman kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya"
9. Kita juga digalakkan menyentuh lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Lakukan setiap malam ketika anak-anak dalam keadaan baru hendak tidur. Ketika ini otak mereka sedang berada dalam separa sedar dan mudah merakam apa yang kita lafazkan.
10. Selepas solat lima waktu, amalkan doa dari Surah Al-Furqan ayat 74 yang bermaksud " Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati kami, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertakwa.
11. Amalkan ayat 40 dari surah Ibrahim yang bermaksud "Wahai Tuhanku, jadikanlah aku orang yang mendirikan sembahyang, zan zuriat keturunanku. wahai Tuhanku perkenankanlah doaku.


Doa-doa dari ayat Al-Quran yang boleh diamalkan

Supaya anak-anak pandai belajar, baca surah Al-Anbiya' ayat 79 selepas solat Subuh sebanyak 10 kali dan diikuti doa 

Sewaktu anak-anak bergaduh, baca surah Al-Baqarah ayat 102 

Supaya anak-anak lembut hati dan elakkan panas baran, baca surah A-anbiya' ayat 69, juga surah Al-Hasyar ayat 22 hingga 24 

Anak-anak malas ke sekolah, baca surah Taha ayat 1 hingga 5.
 
Anak-anak yang suka keluar malam, baca surah Ar-Rum ayat 31 sebanyak 33 kali

Insyaallah dengan doa yang tidak putus, anak-anak yang nakal akan berubah menjadi baik.



memukul anak2 bukan jalan penyelesaian yang terbaik


RAGAM ANAK-ANAK SAYA PULAK:

Anak No. 1 : Suka sangat melukis .. abis rumah saya penuh dengan hasil inspirasi  beliau... adoila yg paling x tahan lukis bendera Malaysia sebesar2nyer dalam bilik dia sambil menjerit MERDEKAAA... sabar ajelah 
Anak No. 2 : Kaki mengusik dan kaki cari idea... tak penah kering dengan idea2 yang bernas untuk  havoc kan satu umah...  Penah mengkudakan kambing sambil menjerit2 YEEEHAAAA... yg peliknyer kambing tu leh redho aje..... , Penah mintak belas ihsan mak cik kuih kat stesen LRT mintak kuih free...., Mulut toksah cakap...pot pet pot pet cam orang tua.... Penah bela berudu (sorok2 dari umi) sehingga berudu tu kuar 4 kaki, menangkap katak puru dan dibuat binatang peliharaan dalam umah   (ini pun umi dia x tau), kerjayaaan terbesar terjun dalam kolam hiasan ofis depan pejabat umi sambil cuba menangkap ikan koi (acara wajib beliau kalau Abah datang amik umi kat ofis)....  (ini le mastermind yang penting dalam umah)
No. 3 : Hensem tak? hensem kan sorang ni kalau tengok cam anak korea... hehehe umi dia kena puji lebih sket ekk Kaki pomen ... abis suma barang umah di pomen kan beliau .... hasil kejayaan beliau :  Vacum abis jahanam... lepas dia bukak suma skru, Kereta2 mainan abis di buang segala skru... , Segala jenis pen kalau sampai ke tangan beliau konfirm abis togel suma, Dekoder astro.. abis di pijak2 sebab tak puas ati kenapa no channel tak kuar2 dan tak lupa juga stroller mainan adiknyer abis patah riuk sbb bergaduh ngan abg, mengunting 2 keping duit RM5 untuk di bahagi2kan dengan abang2nyer..... hwa..hwa sayang tul duit tu tau dan kerjayaan terbesar merendam henfon umi yang baru di beli ke dalam aquarium ikan.....)
No.. 4 : Minah sorang ni kecik lagi lum nampak lagi belang nyer, tapi yang pasti suka mencubit abg2nyer kalau depa wat nakal dan selalu membantu uminyer preparekan hanger untuk bantai abg2 nyer kalau depa wat nakal...... (umi gempak aje hanger tu ... hehe bkn siyes nak bantai pun .. sayang oooo... tapi kalau kena tang kaki aje le umi bantai pun ... itu pun depa nangis macam nak pecah umah .....)

TAPI YANG PENTING KALAU SEORANG AJE TAK DE KAT UMAH DAH CUKUP RASA SEPERTI ADA YANG TAK LENGKAP......










7 comments :

  1. memang geram kalau deme nakal..

    tapi bile tido sayu je tgk bile tingat marah kat deme hehehe

    ReplyDelete
  2. bagus ni tq share ye mayang. p/s mayang apa kata kat profile mayang tu bubuh url link blog so senang orang nak follow hehehe

    ReplyDelete
  3. Salam Mayang! anak tiga, makin membesar, makin nakal... tapi lelame, dowang akan jadi baik kalo betul kite didik n jaga mereka, anak2 perlukan perhatian, kalo tak, mmg takmo dengar ckp.. rase nak rotan je, tu jalan mudah la.. tapi takleh la... jadi mak ayah kene kuat sabar nye kan...

    ReplyDelete
  4. comel anak anak mayang...ingat plk kat anak2 kak zu kat hostel nun..rasa nak panggil blk dok rumah jer...

    ReplyDelete
  5. tu la kan kak, kadang2 terlepas jugak kalau dah geram sangat..sian pulak lepas tu..tq syer kak..nanti su try praktis..

    ReplyDelete
  6. ha2memang best baca ragam anak2 nih...he3

    ReplyDelete
  7. memang memacam ragam kan
    sama le kite mayang
    tak terbendung kemarahan kekdg
    kembong perot nahan sabau hihihi

    ReplyDelete

MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI