KACHINGG $$$$

Wednesday, 18 April 2012

Choco Mousse Brownies

Buat lagi Choco Mousse Brownies..  memang sedap dan anak2 pun suka makan . So memang tak serik la saya membuatnya.. Sebelum ni saya ada buat kek ni dalam entri sebelum ini ekk.. sila rujuk kat sini




Sumber : My Resepi
Dari : Yani..



Bahan-bahan ( 18cm ) 

Brownies

45g butter
65g gula halus
1 biji telur
50g tepung gandum
1/2 sudu kecil baking powder
1 sudu besar serbuk koko
Chocolate Mousse
140g coklat masakan
1 sudu besar gelatin
100ml air
2 biji telur putih
200g whipping cream
40g gula halus




Cara-cara
1. Penyediaan Brownies. Pukul butter dengan gula sehingga kembang/putih.

2. Kemudian masukkan telur. Pukul lagi dalam 3-4 minit.

3. Ayak tepung, baking powder dan serbuk koko ke dalam no.2 tadi. Kacau rata.

4. Masukkan adunan ke dalam loyang. Kemudian bakar dengan suhu 190 degree selama 12-15 minit.

5. Bila dah masak, keluarkan dari oven dan biarkan sejuk.

Penyediaan Mousse.

1.  Masukkan gelatin ke dalam bekas yang mengandungi 100ml air. Biarkan dalam 5 minit. AWAS!!.. jangan masukkan gelatin dulu kemudian air.. ini akan menyebabkan gelatin berketul2 dan x larut sepenuhnya.

2. Cairkan coklat masakan dengan kaedah 'double bowl' (Guna 2 periuk, 1 periuk letak air dan 1 periuk letak coklat. Periuk yang ada coklat ni, letak pulak ke dalam periuk yg ada air. Kemudian panaskan sehingga coklat cair).

3. Bila coklat dah cair, padamkan api dan keluarkan periuk coklat dari periuk yg ada air tadi. Masukkan campuran gelatin tadi ke dalam coklat cair. Kacau sehingga gelatin sebati dengan coklat tadi. Biarkan sehingga sejukkan.

4. Pukul putih telur sehingga kembang atau sehingga bertanduk.( Kalau diterbalikkan bowl, telur x jatuh). Sambil pukul telur tu, masukkan gula sikit demi sedikit.

5. Dalam mangkuk lain pula, pukul whipping cream sehingga jadi btk krim.

6. Masukkan no.3 dan no.4 ke dalam no.5. Kacau perlahan-lahan sehingga sebati. Tuangkan adunan ini ke dalam loyang brownies. Simpan dalam peti sejuk sehingga mousse keras dan bolehlah dihidangkan.

Sebelum dihidangkan tu, boleh dihias dengan serbuk koko dipermukaan mousse.

3 comments :

  1. kannnn... sedap kan melly lagi2 kalau di makan sejuk, macam eskrim...

    ReplyDelete

MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI