KACHINGG $$$$

Thursday, 10 March 2016

KEK PISANG LEMBAB

Lama dah buat kek ni, semasa kek pisang menjadi viral sekejap di alam maya oleh duyungsweet laling . Saya pun tak ketinggalan untuk mencuba resepi ni, biasa le saya ni memang suka menyibuk kannnn... hahahahaah. Resepi saya amik dari kak azlita yer, sedap dan sangat moist..


Bahan-bahannya
350 gm pisang yang masak ranum
200 gm gula halus
3 biji telur A
1/2 sudu teh ovellete ~ optional
250 gm tepung
1 sudu teh baking powder
100 ml susu segar atau susu cair
125 gm minyak jagung atau butter di cairkan
1 sudu teh esen pisang atau esen vanilla
pisang di hiris nipis-nipis untuk hiasan
badam cincang ~ jika suka

Cara-caranya
Tepung gandum pula di campurkan bersama baking powder dan di ayak
Pisang di lumatkan dengan garfu atau senduk kayu
Masukkan pisang ke dalam mixer bersama gula halus dan putar hingga gula larut dan sebati
Masukkan telur satu persatu dan terus putar hingga gebu.
Jika suka kek yang sedikit spongy, letakan 1/2 sudu teh ovellete. Jika tak letak pun tak apa, tapi pastikan adunan telur di pukul sampai kembang dan gebu dan bertukar warna pucat keputihan.
Kemudian barulah masukkan susu segar atau susu cair ~ ita guna susu segar
Terus putar
Perlahankan mixer dan masukkan tepung, putar hingga adunan sebati.
Jangan lama sangat, angar tepung sebati.
Tutup mixer
Tuangkan minyak jagung atau butter cair dan kaup balik adunan hingga rata

Sediakan loyang 8 x 8 atau 7x7 inc
Gris dengan butter dan lapik dengan kertas minyak
Panaskan oven 150C, saya gunakan kipas dan api atas bawah.
versi cup cake 

*Oven ni kita kena panaskan 15 minit awal ya, sebelum kita masukkan kek.

Tuangkan adunan ke dalam loyang
Jika nak hiaskan dengan kepingan pisang, potong kepingan pisang nipis-nipis. Kalau ada sagat untuk buat kerepek pisang boleh gunakan, kalau tak ada potong dengan pisau tapi nipis-nipis. kalau tebal nanti ia tenggelam

HOME MADE BISCOTTI

Resepi asal dari Anna Olson semasa saya tengok rancangannya di AFC, teruja le sangat.. nampak macam mudah (hehehe kalau tengok orang putih buat kek ke biskut ke, main campak-campak aje, jadi pulak tu). Bahan-bahan pun ada, jom le kita mencuba.. tak penah rasa ni, tapi teringin bebeno rasanya... Gagahkan diri juga untuk membuatnya... kelentang.. kelentung... ok siaplah biskoti kita... saya makan cicah kopi, ayah bebudak ni suka bebenor, sebab tak terlalu manis... sedang elok aje... Jom kita tengok resepinya..

Bahan-bahan

3/4 cwn gula,
1 3/4 cwn tepung,
2 sdt baking powder ,
2 bj telur,
1/2 cwn minyak masak,
secubit garam,
3/4 kekacang (saya letak bdm),
3/4 buah kering (saya letak kismis),
1 bj telur+air utk sapuan atas biscoti..
sedikit lemon zest (tak letak pn, xde)

cara2nya,
1. masuk telur+gula+esen vanilla+minyak.. kacau
2. masukkan kekacang dan buah kering, kacau sebati.
3. masukkan tepung.. gaul sebati
4. Adunan tepung di keluarkan dan di bentuk memanjang atas papan menguli.. (adunan agak lembik) tabur tepung untuk membentuk (saya letak dlm peti sejuk kejap.. agak2 dah boleh bentuk), dah bentuk sapukan telur atas adunan biscoti kemudian bakar (suhu 150 dalam 30 minit atau dah perang)
5. Keluarkan dan tunggu suam kemudian baru potong biskut... letakkan dalam tray balik dan bakar semula.. dalam 20minit plak .. siap... biskut ni tahan lama sbb bakar 2 kali..

cicah air kopi









MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI