KACHINGG $$$$

Thursday, 10 March 2016

HOME MADE BISCOTTI

Resepi asal dari Anna Olson semasa saya tengok rancangannya di AFC, teruja le sangat.. nampak macam mudah (hehehe kalau tengok orang putih buat kek ke biskut ke, main campak-campak aje, jadi pulak tu). Bahan-bahan pun ada, jom le kita mencuba.. tak penah rasa ni, tapi teringin bebeno rasanya... Gagahkan diri juga untuk membuatnya... kelentang.. kelentung... ok siaplah biskoti kita... saya makan cicah kopi, ayah bebudak ni suka bebenor, sebab tak terlalu manis... sedang elok aje... Jom kita tengok resepinya..

Bahan-bahan

3/4 cwn gula,
1 3/4 cwn tepung,
2 sdt baking powder ,
2 bj telur,
1/2 cwn minyak masak,
secubit garam,
3/4 kekacang (saya letak bdm),
3/4 buah kering (saya letak kismis),
1 bj telur+air utk sapuan atas biscoti..
sedikit lemon zest (tak letak pn, xde)

cara2nya,
1. masuk telur+gula+esen vanilla+minyak.. kacau
2. masukkan kekacang dan buah kering, kacau sebati.
3. masukkan tepung.. gaul sebati
4. Adunan tepung di keluarkan dan di bentuk memanjang atas papan menguli.. (adunan agak lembik) tabur tepung untuk membentuk (saya letak dlm peti sejuk kejap.. agak2 dah boleh bentuk), dah bentuk sapukan telur atas adunan biscoti kemudian bakar (suhu 150 dalam 30 minit atau dah perang)
5. Keluarkan dan tunggu suam kemudian baru potong biskut... letakkan dalam tray balik dan bakar semula.. dalam 20minit plak .. siap... biskut ni tahan lama sbb bakar 2 kali..

cicah air kopi









2 comments :

  1. saya pun sama suka tengok dorang memasak, sekejap je siap, nampak sedap lak tu

    ReplyDelete
  2. Wah..hari tu tgk anna olson jgk...bestnya ada resepi..tq nti nk cuba

    ReplyDelete

MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI