Saturday 20 June 2015

CONGO BAR, BEST, SEDAP & MUDAH

Congo bar pernah menjadi fenomena di alam maya satu ketika dulu. Saya memang suka makan Congo Bar ni, sedap. Rasanya sedikit macam biskut dan sedikit macam kek. Dah banyak kali saya buat Congo Bar ni, tapi kali ni saya guna resepi dari kak zalina, sedap sbb ala2 macam brownies sket. Kalau nak lebih mudah, boleh ke blog beliau sebab ada step by step lagi. Rasa congo bar resepi kak zalina macam bronis sebab kandungan butternya di tambah dari kebiasaan saya buat 150grm tapi resepi kali ni memerlukan 250grm butter. Haisshhhhh memang sedap sangat. Adunan saya agak kecoklatan sedikit sebab saya sesuka hati tambah 1 sudu besar coklat serbuk, dan saya keluarkan 1 sudu besar kandungan tepung. Pepandai aje kan.... Congo bar ini sesuai juga di sediakan untuk hari raya nanti bagi menjamu tetamu datang ke rumahkan, potong kecik2 letak dalam paper cup comel, kannnn.... Jom tengok resepi. 


BAHAN-BAHANNYA
310 gram Tepung Gandum
2 1/2 sudu kecik Baking Powder
250 Butter ( ramai yang buat guna 150 gram butter.. terpulang nak ikut yang mana okey..)
300 gram Gula Perang
3 biji telur B
1 sudu kecik Esen Vanilla
SEBELUM DI BAKAR
CARA-CARANYA

Pukul butter dan gula perang. Sebaiknya butter yang dah lembut sikit iaitu yang dah lama kita keluarkan dari petiais. Pukul tak perlu hingga kembang. Guna kelajuan perlahan aje.

Kemudian masukkan telur. Pun pukul sekejap aje. Masukkan Esen Vanilla.

Masukkan tepung gandum yang dah dicampurkan dengan Baking Powder. Selepas tepung dah gaul rata, kita kaup balikkan adunan.

Masukkan Coklat Chip banyak mana ikut suka. 1 cawan pun okey.

Acik guna loyang 10 x 10. Tak boleh guna loyang kecik, nanti tak masak bahagian tengah. Kita lengserkan loyang dengan margerin atau butter dan kita alaskan dengan baking paper. Kemudian kita masukkan adunan ke dalam loyang. Ratakan kesemua bahagian. Taburkan coklat cip.

Boleh juga kalau nak letak almond slice.. tapi kalau letak almond slice banyak , bila potong jadi comot sikit... kalau nak senang potong, kita taburkan almond nib aje.


No comments:

Post a Comment