KACHINGG $$$$

Monday, 22 December 2014

KEK PISANG GEBU


Retetan dari cerita buah pisang semalam. sempat juga saya buat kek pisang ni.. sedap dan gebu, resepi saya amik dari blog jintan manis Memang gebu kek pisang ni..


selepas di bakar.. tak sabar nak potong dan makan
 2 cwn tepung gandum
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat
1 cawan gula
3 biji pisang yang telak dilenyek
1/2 cawan minyak masak
1 sudu kecil esen vanila
2 biji telur
gebukannn...
caranya

1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder, gliss acuan kek dan panaskan oven 150darjah.

2. Putarkan telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi dan kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit, kalau tak berterabur tepung satu dapur nanti.

3.Akhir sekali baru masukkan minyak masak dan kacau sebati, selepas itu masukkan dalam acuan kek dan bakar pada suhu 150 darjah selama 40 minit atau satu jam atau ikut oven masing-masing yer, oven saya ni kalau bakar kek mmg suhu ni lah yang menjadi pilihan saya.

4. Apabila telah masak, keluarkan kek dari acuan dan sejukkan atas redai kek. saya memang suka makan kek ni masa suam-suam kuku.. sedap makan panas-panas. 




memang gebu sangat

16 comments :

  1. Menyelerakan kek akak ni..
    Kalau kita takde oven, blh kukus ke? hehe..

    ReplyDelete
  2. nyummm... bau pisang dah ni... heeee... Mayang, saya saje share kat blog menu pantang tu.. InshaAllah pantang bulan 2 tahun depan.. bergantung cepat ke lambat..kan...

    ReplyDelete
  3. woww ! sedapnyaaa.. lama dah x makan..

    ReplyDelete
  4. lma dh tk bt kek pisang...
    nmpk enak jer tu
    ada msa nk bt juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu nak pisang mayang gi anta umah akak.. bg alamat kak.. dah dekat umah kita ni..

      Delete
  5. saya klu buat kek pisang , berapa biji pisang tu pakai campak jer . patutlah x gebu ... adeh .

    ReplyDelete
  6. mel pun pernah buat guna resepi ni.. memang gebu dan sedap kak.

    ReplyDelete
  7. Resepi ni sama dgn resepi kek pisang yg mummy selalu buat, Cikna tumpang makan je,huhuu...;-)

    ReplyDelete
  8. Wah yg mayang punya nmpk lg best dan sedap

    ReplyDelete
  9. alahai sedapnya..
    makan sambil tgk juara lagu pon sedap ni :g

    ReplyDelete

MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI