Saturday 27 September 2014

Homemade Honey White Bread

Dah siap dah roti saya tapi anak-anak request pizza. Dalam peti ais ada lebihan kuah spageti. Ada capsicum sebelah. Ada lebihan cis mozarella. So, jomlah buat piza. Sedap roti ni, lembut aja. Tak de apa2 protien, hot dog tak de, minced chicken & meat pun x de, so saya pecahkan telur sebiji atas pizza ni.

Bahan-bahan

1 paket yis
1 1/2 cawan susu suam
1/2 cawan air suam
6 cwn tepung gandum
Garam
1 sdt gula
1 1/2 sdb madu
6 sdb butter cair
2 biji kuning telur
putih telur utk sapuan atas roti

Cara2

Dalam mangkuk mixer masukkan air, gula dan yis. Kacau dgn tangan sehingga serata. Tunggu 5 minit sehingga berbuih. Kemudian masukkan madu, butter, susu suam dan telur kemudian menggunakan mixer paddle kacau sehingga serata. Kemudian masukkan tepung sedikit dan pukul sehingga sebati. Keluarkan doh dan uli dengan tangan, setelah selesai tutup doh dengan kain lembap dan tunggu hingga doh naik 2 kali ganda. Keluarkan doh tumbuk2 utk keluarkan angin, kemudian bulatkan doh dan letak dlm loaf pan serta tutup dgn tuala lembab. Tunggu doh naik 2 kali ganda, sapu doh dgn putih telur. Kemudian bakar pada suhu 170 celcius dalam 40 minit atau sehingga msak.






2 comments:

  1. gantikan cheese dgn telur . idea bagus ni ...

    ReplyDelete
  2. Salam. Saya suka blog akak. ada banyak resepi baking. akak suka baking eh? lepas ni boleh laa saya try resepi piza akak tu... :)

    Jemput singgah blog saya: syikinmaarop.blogspot.com

    terima kasih.

    ReplyDelete