KACHINGG $$$$

Wednesday, 12 June 2013

EGGLESS CHOCOLATE BROWNIES

Dah masak
 Tak rugi cuba brownies ni.. sedap dan yang penting tiada telur... so boleh lah saya melantak banyak-banyak.. stok koko powder masih ada lagi.. so arini adalah proses saya perabiskan stok.. nak buat kek sponge tapi telur tak de so.. saya try resepi ni.. mula-mula takut juga brownies jadi keras dan kesat dan susprisingly the outcome sangat sedap dan gebu.... Resepi lama dah saya ambil di myresepi, harap maaflah saya x catit penyumbang resepi pada masa tu.... (sori sangat2). Anak-anak pun arini berbunga2 pegi sekolah tengok mak dia bekalkan brownis kepada mereka.... Sayang anak umi... rajin-rajin belajar tau.. nanti rajin-rajin le umi masak...

Bahan-bahan

Bahan A
1 cwn tepung gandum
1/2 cawan koko powder
1/2 sudu teh baking soda
1 sdt tepung jagung
(semua bahan di atas di ayak)


Bahan B
1/4 cawan minyak masak/sayuran/jagung (saya guna minyak masak aje)
secubit garam
1 cawan susu cair
2 stb susu pekat
3/4 cwn gula castor
saya tambah 1sdh coklat emulco
Hiasan : Hirisan kacang Almond.
sebelum di bakar

Cara-caranya

1. Menggunakan whisk, gaul bahan B sehingga sebati (sehingga gula larut) dan kemudian masukkan ke semua bahan A
2. Kacau sehingga sebati
3. Lengser loyang dengan majerin dan lapikkan dengan baking paper
4. Masukkan adunan kedalam loyang dan tabur hirisan almond serta masak pada suhu 160' dlm 45 minit atau sehingga masak (bergantung pada oven dan loyang yer... kalau nipis adunan kita cepatlah masak.. kalau tebal adunan kita lambat le masaknya....)
sedap dan gebu, tak kering dan kesat serta keras... 

MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI