KACHINGG $$$$

Wednesday, 6 February 2013

Ohhh ape sudah jadi....

Ohhhhh anak-anak ku apa yang kamu sudah lakukan........ saya tengah trained anak-anak saya yang berumur 10 thn dan 8 thn untuk tinggal di rumah selepas balik sekolah, so x de le pegi transit lagi. Jimat sket duit.. lagi pun mereka dah besar dan patut belajar bertanggungjawab. Makanan semua telah saya siapkan di awal pagi... Bila balik dari Ofis, ini yang jadi .... ADOILA...


Banyak lagi gambar.. malas saya nak menguploadkan... adoila kekanak kenapa nghupa gitu kamoo semua.. gambar kat atas suma kat ruang tamu.. hamboi makan depan tv, pinggan tak reti basuh yer, ingat ada orang gaji nak basuhkan ke?.. kat atas sofa pun korang makan ekkk.. abis sopa umi tu... surat khabar abis korang koyak2kan ekk, entah apa yang salahnya surat Kabor tu dan nak wat ape? baju sekolah x bubuh atas penyangkut ekk, .... ooooohhhhhh...Grrrrrrrrrrrrrr........... INI MEMANG BOLEH MENDATANGKAN MARAHHHHHHH........



Meroti ....

Hasil roti2 dari resepi kelas aritu.. tapi saya x guna le Bread Maker tu ekk saya guna hand maker aje ... alhamdullilah hasilnya menjadi jugak.. Saya buat roti kacang merah, mini pizza dan sosej gulung.. ini aje gambar yg sempat saya snap.. yg lain abis dah anak saya makan..

bun kacang merah

tekstur dalam dia.. memang lembut..

sosej roll kontot... belah 2 .. anak ramai kena pepandai adjust... hahahahaha, mini pizza & yang cam pusing duit2 tu  x sempat snap...

Asas Roti Manis

Bahan-bahan

350 grm tepung roti32 sudu besar susu tepung@skim milk
3 1/2 sudu besar gula

1/2 sudu kecil garam
1 biji telur ( tinggalkan sedikit untuk gliss pada roti nanti)
2 sudu besar marjerin
180ml air suam
2 sudu kecil yis
1/2 sudu kecil bread improver

1 sudu kecil bread softener

Masukkan semua bahan kecuali yis dan sedikit air suam dan sedikit gula,saya buat penapaian  dulu.. campurkan sedikit air suam + gula + yis, biar sebentar apabila telah berbuih saya masukkan dalam adunan roti tadi. Simpan doh (dengan menutup dengan kain basah) dalam 1/2 jam atau sehingga naik sekali ganda, tenyeh2 doh bg membuangkan angin.. Bentuk bulat2 dahulu, saya hanya kepitkan doh di dalam penumbuk saya kemudian otomatik akan menghasilkan doh bulat yg sama besar, cara susah timbang le satu2 ikut berat yang sama yek... biarkan sebentar doh dalam 1/2 jam kemudian barulah di bentuk roti.. nak letak inti ke, nak buat spiral ke, nak buat mini pizza ke.. malah boleh juga untuk base pizza.

Bahan inti
Kacang Merah (beli di kedai Bakeri)
Sosej 
Mix veg
mayonis dan sos

Perbagaikan roti anda..


MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI