Wednesday 30 January 2013

Sakit telinga

ihsan dari google..
Start dari last week memang telinga dah pekak sebelah.. dan bila di periksa oleh doktor .. katanya bijih banyak sangat dan likat so, doktor pun bagi le saya ubat titis telinga untuk 5 hari (pandai sangat, mengalahkan doktor, saya perabiskan ubat titis tu dalam masa 2 hari aje, satu kesilapan saya jugak), kemudian doktor minta datang ke klinik untuk proses tembak dgn air telinga untuk keluarkan bijih tu.. Ok.. saya rasa better, so saya amik keputusan untuk tidak follow up dengan doktor tu balik.. berlagak kannn.... tapi sepanjang tu telinga saya sangat le gatal.. kalau dapat korek .. wah heaven nyer...... dan sejak itu timbul masalah..  sebab makin saya korek semakin pekak saya rasa dan lama kelamaan saya rasa ada cecair kuar dari telinga saya.. Wahh cuak saya ni.. sbb ape, nak pegang telinga pun sakit .. sampai guling2 ko... tak tahann... so semalam gi check and doktor infom ada nanah ko,adoila patutle sakit nyuttt... nyuttttt.... ada infeksi kata doktor .. dan tanya track record sakit telinga saya dan saya explained le semuanya, dia geleng kepala  dan memberitahu bahawa ubat titis telinga tu adalah control medicine, so kena ikut prescribe doktor kerana ubat itu seperti acid untuk mencairkan tahi telinga.. kalau salahguna dan dan ubat telinga tu terkena gegendang telinga boleh bocor gegendang telinga kita, seyes, cuak saya sekejap....  so dia berikan saya ubat titis telinga, antibiotik dan tahan sakit (ubat ni saya buang tau.. tu le berlagak sangat) .. Sampai aje di rumah, saya rasa rahang saya macam besar  serta pipi saya bengkak dan tak boleh ketap gigi.... sakit .. ooooo toksah cakap le.... sakit sangat....., makan pun x boleh tau.. (psst : bukan tak nak ekk).. OOOO kurus le saya lepas ni.. Arini, masih lagi menanggung sakit.. dan berharap akan sembuh dalam 3 hari lagi, walau ape pun tetap tabah datang ofis arini, pekerja cemerlangkan saya...So pengajaran yang saya dapat.. jangan le pandai-pandai jadi doktor sendiri, alamat merana diri...

29 comments:

  1. sabar ye kak..semoga cpt sembuh.. saya plak yg rasa sakit bila baca entry akak ni.

    ReplyDelete
  2. Ya Allah jumpa doktor tapi tak nak dgr ckp doktor..kan dah kena..jgn buang lagi ubat tu ye..ikut sukatan yg di sarankan doktor..

    mengalahkan doktor pulak ye...

    insya Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu le lebih pandai dari doktor le katakan... kekonon x nak makan ubat tahan sakit.. gagah perkasa le sangat saya ni..

      Delete
  3. saya yang baca ni pun boleh terasa sakit nye...sabar ye..semoga cepat sembuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah tengah bersabar ni.. sambil menahan sakit sambil beristigfar..

      Delete
  4. saya pernah kena yang sama masa kecik dulu...tapi arwah mak yang korekkan telinga..masyaallah besar betul bijih yg keluar masa tu...sejak tu tak berani tinggal gua tu lama-lama...mesti gali...:)

    ReplyDelete
  5. sakitnya...moga cepat sembuh

    ReplyDelete
  6. aduhh..sakit telinga dan sakit gigi.. kalau kena mmg seksa.. husband saya pernah doktor tembak air nak bagi keluar bijih keras.. nasib baik takde nanah bagai..utk kes sensitif macam ni mmg kena ikut cakap doktor.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ITULE RAI... KEKONON NAK CEPAT BAIK ... SPEEDY RECOVERY.. ITU YG BUBUH BYK2..

      Delete
  7. seriau plak sy bc entry akak ni... so, pas ni akak knelah dgr nasihat doctor :)

    ReplyDelete
  8. pernah alami perkara yng sama.. ada infection dlm telinga sebab g swimming sakit x boleh nak cakaplah.. lepas tu doktor bagi ubat dan sedut guna satu alat mesin alhamdullilah baik sampai skang ni, rasanyer dah dekat 5 - 6 tahun dulu !

    ReplyDelete
    Replies
    1. kA SAYA 2 KALI WAT PROSES TU .. SGT SUKA SBB PAS TU TINGE CLEAR SGT.. TP SEBENARNYA BKN LEH WAT SESUKA ATI.. KENA DPT APPROVAL DR DOKTOR DULU ..

      Delete
  9. aduhai mayang
    dah le sakit pi tambah penyakit
    degil la tu
    amik pengajaran yek..speedy recovery!
    x sabar nk tgk mayang kurus hahaha

    ReplyDelete
  10. takut dgr klu skit tlinga ni...aduhaiii..skrg dh ok ke kak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. IDAK LAGI LE AYUT.... ISHH CEPAT2 LE BAIK.. ARINI AKAK BERKURUNG DLM BILIK KAT OFIS.. TAKMO CKP NGAN ORG SBB AKAK X BERAPA NAK DENGAR... NANTI WAT MALU AJE..

      Delete
  11. memang tau azab sakit telinga mcm mana. sebab saya dah alaminya.

    Tapi best tau bila doktor tembak air tu. lepas tembak tu badan rasa pusing pusing. hahahaha. ye la kan medula oblongata di ganggu.

    kalau korek telinga memang asyik. kalau dah jadi nanah.. tak tau nak cerita sakitnya mcm mana. get well soon k

    ReplyDelete
    Replies
    1. ITU LE WANTIE MMG BEST RASA CLEAR SGT TELINGA NI RASANYA CAM LEH DENGAR SUMA BENDE...

      Delete
  12. ala...kesianya ...mayang sakit ye.....lepas nie ikut nasihat doktor ye.....moga cepat sembuh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. TIME KASIH YANN.... ARAP SGT CEPAT SEMBUH SBB ARI AHAD NI ADA KENDURI SEPUPU KAWIN....

      Delete
  13. sakit telinga tak boleh buat main-main..mudah-mudahan akak cepat sembuh

    ReplyDelete
  14. MV pernah kena sakit telinga ni tahun 201..mmg sakit ..bukan sekali tapi 4 kali

    ReplyDelete
  15. huhuhu. semoga sembuh! jangan pandai2 jadi doktor lagi yaaaa :)

    ReplyDelete
  16. dulu2 mse kecik penah skit telinga n kena tembak...hahaha

    ReplyDelete
  17. Sakit x klu tembak air...

    ReplyDelete