KACHINGG $$$$

Wednesday, 17 October 2012

Mi Celup

Heheheheh.... tak de resepinyer yer kawan2 pasai saya pun first taim makan mi ni... Masakan orang Kelantan katanya.. tapi rasanya macam mi sup cuma adalah di letak sedikit serbuk cili (rasanya), buah limau dan kicap pedas pas tu pelik sket ada lak daun kangkung segar ... sape2 yang asal dari Kelantan mesti dah selalu makan camgini ekk... kasi komen sket....


Adakah benar...

Hati menolak keras kemungkinan itu.. tapi segala simptom dapat di lihat secara kasar.... Tapi kemungkinan tetap ada... Cuba membuka hati untuk menerima kemungkinan yang bakal di hadapi, semoga berani menghadapi setiap "outcome".. Semoga assesment ini dapat membantu......... Ya, Allah permudahkanlah segalanya...

Sambal Tumis Ikan bilis Bondaku


Mak saya kalau ada aje sedara mara yang datang, pasti akan bertanya tentang masakkan sambal tumisnya, memang sedap dan marbeles (psst puji kasi tahap mael lambong sket, heheheh saje melawak aje ekkk.. masakan ibu manalah yang tak sedap, suma sedapkan kekadang masak ikan goreng pun dah nikmat rasanya). Ari ni saya nak kongsikan tips2 yang selalu mak saya titipkan....

Bahan2

Ikan Bilis
1 Ulas bawang besar
Cili kisar yang telah dikisar dengan bawang besar atau kecil
Sedikit Belacan dalam 1 inci ( kalau ada resdung x yah bubuh pun tak pe)
2/4 cawan santan
Sedikit Garam, Gula dan bahan Perasa
1/2 Minyak untuk menumis (ikut berapa banyak cili yang hendak kita masak)-(update 1/2 cawan ekk jgn bubuh 1/2 botol lak)...
Sedikit air asam

Cara2nya
1. Tumiskan Ikan Bilis dan Bawang besar (sekadar layur sahaja iaitu sekejap kemudian keluarkan dari kuali)
2. Tumiskan Cili kisar sehingga naik minyak, kemudian masukkan ikan bilis dan bawang yang telah dilayur itu..
3. Masukkan Santan dan biar mengelegak masukkan garam, gula dan bahan perasa
4. Akhir sekali perah kan asam jawa, biar mendidih. Tutup api dan hidangkan...

MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI