KACHINGG $$$$

Monday, 15 October 2012

Ikan Tongkol masak asam orang Kedah

Jangan gelak baca tajuk resepi ni ekk... sesuka ati saya aje nak letak ape nama pun kannn, masakkan ni saya belajar dari akak ipar saya, kalau ikut kan saya memang saya tak penah pun makan masakan camgini, selalu saya masak asam yang ada bubuh cili tu.... haa.. itu saya tau le asam tumis kannnnnn..... kalau stail camni mak saya letak tauchu.. sama aje cara dia cuma  x de tauchu aje.... Kita boleh guna macam2 jenis ikan .. tak kira le tenggiri ke, Gelama ke, Ikan termenung ke, ikut suka kita lah (psst : kekadang kalau ujung2 bulan (budget ciput) telur pun saya masakkan camgini tau.. ok gak sedap.. nak wat camne stok telur aje yang kat umah saya banyak.. ye le kannn ... nak membaking katanyer..... (Daaaaaaa........baking le sangat, sambil letak tangan atas bahu ala2 nabil raja lawak).... Membebel banyak sangat .... Jom skodeng resepi.... mudah aje semudah one, two jus....


Bahan2

Ikan (digoreng dengan garam dan kunyit terlebih dahulu)
2-3 biji Cili Hijau/merah
Air Asam Jawa
Garam secukup rasa
1 bj Bawang merah Besar
2 - 3 ulas Bawang Putih
1 inci Halia
Bahan perasa a.k.a Ajinomoto (kalau x mo, letakkan sedikit gula dalam 1 sudu kecil)
1 Biji Tomato

Caranya

Tumis Bawang, Bawang Putih dan halia sehingga naik bau , Masukkan Cili Hijau, tunggu sebentar, kemudian perahkan air asam, Masukkan ikan dan masukkan garam + gula/ajinomoto,  tunggu hingga mendidih, masukkan Tomato dan tunggu sehingga tomato masak kemudian tutup api dan hidangkan...


Tart telur

mengot-mengot tart ni.. tapi alhamdulilah sedap..


Sumber dari Myresepi : Hanis

Bahan-bahan ( 30 keping )

  • PASTRY
  • 200g butter
  • 80g gula aising
  • 360g superfine flour
  • 1biji telur
  • 1/2 sudu kecil esen vanila
SAYA TAK BUAT PUN PASTRY TU SEBAB SAYA GUNAKAN PASTRY READYMADE CAP KAWAN...
  • FILLING :
  • 1 cawan susu cair
  • 4 biji telur
  • 1 cawan gula (saya guna 3/4 cawan aje)
  • 1 cawan air
  • 1 sudu besar tepung kastard
  • 1/2 sudu kecil esen vanila
  • pewarna kuning

Cara-cara

  1. Pukul butter dan gula sampai kembang.
  2. Masukkan telur sedikit demi sedikit.
  3. Masukkan tepung sampai jadi doh.
  4. Ratakan setebal 1/2 cm dan terap dalam acuan.
  5. Cucuk dengan garfu supaya tidak kembung. Dan bakar selama 10min pada suhu 180.
  6. Keluarkan dan masukkan filling. Bakar lagi 10 min.
  7. Untuk filling. Campurkan semua bahan dan gaul hingga sebati
  8. Kemudian masukkan fillin dalam Shell tart tadi dan bakar sekali lagi sehingga selama 10-15 minit dengan suhu 180'


MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI