KACHINGG $$$$

Tuesday, 10 January 2012

BLOG EZANNI U..............



PEMINAT-PEMINAT EZANI MASTERCHEF MALAYSIA...... ni blog beliau http://www.zestbyezani.com/blog.html ... I mmg minat minah ni...... tapi i tak pandai masak  cam dia ... camne tu???? PRACTISE.. PRACTISE.. PRACTISE.. MAKE PERFECT....

PROSPERITY BURGER - Cam dalam pantang daaa.....

Hari Jumaat last week... tergedik2 saya ngan sahabat baik saya teringin nak makan properity burger yang glemer tu... punya le tak sabar ... dah makan ...emmmm hampeh.... pedas dan panasnyer ia macam saya makan  masa saya dalam pantang... merah-merah le muka dan kembang kuncup le hidung menahan pedasnyer.... dah le minum air gas .. mau nak terbakar tekak ni dibuatnyer .......... Pengajarannyer... Dalam Pantang Pun Boleh.. yess Malaysia Bolehhh..... 

Properiti berger saya ... hik hik hik .. pedas+panas pun abis juga... ye le saya nak bakar lemak2 dalam badan ni....... ALASANNNNNNN... sebenarnyer mmg kuat makan ... ngaku aje le ....

Anak-anak ku sayang..

sayang adik.....  Irfan with Bella

extreme noti hafiz...

shy-shy abg 

irfan with bella ... again 

my red riddinghood, the one and only girl, curly and chubby Bella


Muhammad Zuhair Zharfan Bin Harun, Muhammad Hafiz Solihin Bin Harun, Muhammad Irfan Farihin Bin Harun Dan Nur Salsabilah Binti Harun, semoga anak-anak umi dan babah menjadi insan yg soleh dan solehah, beriman, bertaqwa , berilmu, berjaya dunia & akhirat dan bertanggungjawab kepada Allah, Ibu bapa dan Orang2 di sekeliling mereka ...... Aminnnn....



I LOVE U

Do u love me? i hope so.. teringin sangat makan kuih bakar.. so kedapo le saya dan mengodek2 bahan alhamdullilah ada suma bahan cuma x de bijan aje... santan pun saya belasah santan serbuk .. Bijan x de so saya ganti le dgn hawaiian coconut.... tapi bila di fikir2 nape le saya x letak aje almond nib yg berlambak kat umah ni... haishhh.... tapi tak pe le.. nak wat camne dah siap pun kuih bakar ni.. so ngap aje le.. sedap gak .. bleh tahan rasanyer .. garing2 kat atas di tambah plak ngan serdak2 coconut hawaian tu ....saya juga x guna perwarna hijo sbb dah abis ekk ... itu yg nampak malap aje kuih bakar saya nii..


Bahan-bahan ( 6 org )

penyumbang resepi : joayee

KUIH BAKAR
  • 1 cup gula
  • 1 cup jus pandan (atau air + pandan essence)
  • 2 cup tepung gandum
  • 2 1/4 cup santan (atau 1 can santan-450ml )
  • 2 tbs butter
  • 3 biji telur
  • 1/2 tsp garam
  • colour hijau
  • bijan

Cara-cara

  1. campurkan semua bahan. blend samapi sebati.
  2. masukkan 2 tbs minyak dlm loyang .
  3. panaskan loyang dlm oven. bila minyak dah panas, masukkan mixture tadi kuih, taburkan bijan. bakar @180 sampai brown atau garing




NENOOO... NENOOOO....NENOOO.....

Status gimik aje tu... sebenarnye saya wat roti semalam tapi tertido ..... dan terbiar lah roti tu dalam oven utk semalaman... pagi tadi saya amik kuar dari oven nak makan bekpes .. mak aihhh terkejut saya... hitammmmnyer.... hahahhah... resepi roti ni saya amik dari tempat biasa le yek dari my resepi

Bahan-bahan ( 1 loaf )

Penyumbang resepi : Yani Myr
175ml air
250g tepung roti
18g gula
5g garam
10g shortening
3g instant dry yeast
6g susu tepung

Cara-cara
Masukkan semua bahan-bahan ke dalam breadmaker ikut turutan dari atas ke bawah. On kan breadmaker. Tunggu siap.

Jangan letak yeast bercampur dengan garam- untuk mengelakkan roti tidak betul-betul naik.

Tapi cara saya, masukkan suma dan uli ngan tangan ..... uli ekk jgn x uli ekk .... (instant yeast tu saya kacokan sekali ngan air dulu ekk kemudian baru masukkan dalam adunan sedikit demi sedikit.... saya tambahkan sedikit raisin untuk penambah rasa....
maii ahhh hitamnyer...


tak pe nanti saya potong bahagian atas yg buruk ni 


Potong sudahhh..... sedap gak lembut aje....

TALAM BERLAUK


N3 dah basi lagi .. lama dah sebenarnyer wat talam berlauk ni, masa g kelas wat talam aritu.. tp arini baru le nak apdet.. resepi dia nanti saya tepek ekk .. sbb kena selongkar dulu lemari resepi saya ekk.. ape pun kita layan dulu ekk gambonyer.. bila kesempatan nanti saya share resepinyer ...

MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI