Wednesday 12 December 2012

Jom buat bunga dari kertas Crepe

Whoaaa, ni bukan durian Crepe ekk.. yang tengah femes sekarang .. tapi saya nak tunjuk kat kengkawan passion baru saya iaitu membuat bunga dari kertas crepe.. cantik oo.. ada yg orang wat guna kertas tisu.. tapi saya rasa saya tak sesabar mereka.. mau terkoyak kertas tisu tu nanti saya kerja kan.. Ok try tengok tutorial saya ni.. Agak-agak faham tak? kalau tak faham, gugel le kat blog2 yang lain ekk..
Barang yang di perlukan: 1. Gunting 2. Kertas Crepe 3. Pisau 4. Dawai Halus

Bahagi 2 Kertas Crepe kemudian potong 

Kemudian dari 2 Bahagian amik 1 bahagian dan bahagi kepada 4 Bahagian
Dah ada 4 Bahagian

Kemudian buat kipas
setelah terbentuk kipas, ikat dengan dawai di bahagian tengah
Potong membulat di bahagian hujung kertas
kembangkan .. dan akan jadi begini...
Kemudian tarik keatas kelopak, seperti gambar di atas
naikkan semua kelopak sehingga habis
Ok .. dah siap
pandangan dari atas .. 

Hasil bunga-bunga yang dah siap... CANTIKK KANNNN..













30 comments:

  1. Replies
    1. tu le cantik kan kak cik.. kalau ada anak2 nak kawin leh le buat ... murah aje kosnyer

      Delete
  2. cantiknye...kak ina ni keras tangan la..he he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. x de makne nye kak.. sama le kita... keje2 berhalus ni bkn jiwa saya.. tp terpengaruh ngan kawan sebelah yang tengah sibuk wat bunga ni... biasa le saya ni kan kaki sibukk..

      Delete
  3. chewahhh..kelas ni ada tempat kosong lagi ke cikgu???hihihi..

    ReplyDelete
  4. cantik..semangat je nak buat..kena cari masa ni..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat le kak nor.. org utara kata leh nghalit di buatnyer

      Delete
  5. cantik..saya paling lemah bab2 kreatif gini..tapi ni nampak mudah je..

    ReplyDelete
  6. kalau dijadikan bunga telur pun sesuai dan cantik,kan...

    ReplyDelete
  7. Cantik lah... kreatif nya awk...:)
    Dr segmen pokok manggis..
    singgah follow sini #196....:)

    ReplyDelete
  8. sy skrg duk gile buat bunga ni la sis..senang je kan..

    ReplyDelete
  9. cantik...nak buat bunga tgn utk pengan tin pun boleh nih

    ReplyDelete
  10. yan pernah buat masa sekolah dulu....dulu kan bunga nie... orang buat bunga telur tapi yan pakai tisu lembut cantik dan gebu je.....

    ReplyDelete
  11. Cantiknya dyg..dulu-dulu pernah try,tapi tak jadi gebu macm ni..nanti boleh buat segmen hadiah ni tau..he..he..

    ReplyDelete
  12. nice...klu bt bersungguh mmg jd cantik jer :)

    ReplyDelete
  13. Cantik sangat!!!! Cantik2....

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Mayang,

    Mudah dan cantik sangat Mayang....
    Yang paling bestnya hasil kerja tangan kita sendiri kan Mayang...

    ReplyDelete
  15. nampak cantik sgt. tq share ye

    ReplyDelete
  16. ade kertas crepe, ade kertas crepe..boleh cuba yeay yeay! heheh

    ReplyDelete
  17. eh kuar tak ye komen saya tadik... tetibe hilang..
    nanti nak cuba lah sebab ade kertas crepe nih..hehehe

    ReplyDelete
  18. as-salam..
    wow..kagum, cantik, kreatifnya kak:)

    ReplyDelete
  19. salam kak....
    nk tyer..masalipat cam kipas tu...brape layer kertas akak guna....???
    satu jer ke??

    ReplyDelete
  20. wah bunga ni kembali femes..last buat bunga ni..masa darjah 5 1996...hehehe

    ReplyDelete