Monday 9 July 2012

Mini Chicken Pie



Jom makan Pai Ayam mini, buat wiken aritu, buat jualan untuk katering kawan somi.. entah apele rasanye.. Anak2 kata sedap.. Cuma kali ini saya fusionkan saya wat ala2 asian, saya karikan inti pai tersebut... Hehehehe.... pepandai aje saya ni.. kekonon berharap mereka yg makan akan suka lah ... hehhehe. Komen dari abg katering tu... lenkali toksah wat bubuh kari.. wat macam biasa yg creamy with herbs and chicken only.. Tak kesah le labu .. tapi memang saya amik serius komen abang tu.. akan saya improve lagi yek..

Bahan2 Kulit Pie(nak lagi mudah & cepat.. guna aje pastry kawanku ataupun readymade roti paratha)

4 1/2 cawan tepung gandum 
1/2 cawan air sejuk dari peti ais 
1 cawan butter
1 biji Telur (untuk disapu pd atas pai, saya amik putih dan kuning sekali yg selepas saya kocokkan dan dapati permukaan tart lebih berkilat)

Cara2nyer
Campurkan semua bahan (kecuali air) sehingga menjadi serbuk roti....masukkan air sedikit2 sehingga membentuk menjadi doh. Kemudian masukkan kedalam plastik dan simpan dalam petiais selama 30 minit

Inti Pai (inti ini boleh di pelbagaikan mengikut citarasa)

Sayur campur (mixed vege) secukupnyer
Daging ayam cincang
Chicken hot dog
Secukup Bawang kecil
Bawang putih 
sedikit halia
Lada hitam 
Serbuk kari 
susu Cair (dalam 1/2 cawan)

Cara2
1. Tumis bawang, bawang putih & halia, biar wangi dan kuning kemudian masukkan rempah kari, tunggu rempah garing.
2. Kemudian masukkan daging ayam cincang dan hot dog, masukkan susu cair, taburkan lada hitam. kacau. biar masak sekejap dalam 10 minit gitu
3. Masukkan sayur campur, biarkan dalam 5 minit...kemudian tutup api 

Last sekali, apabila inti dah sejuk bolehlah assemblekan pai ayam ni, ala2 cam wat karipap... tapi saya kepilkan tepi2 pai dengan garpu ekk.. kemudian bakar dalam oven dengan api atas bawah pada suhu 180' dalam 20 minit. (sebelum itu panaskan oven dahulu dalam 10 minit)





15 comments:

  1. mayang tegk pun dah tau sedap ! kim2lah kat sini ckit!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mai dok sebelah umah saya.. ari2 saya anto makanan...

      Delete
  2. nk kena seru roh memasak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. seru jangan tak seru... jgn lain yg di seru lain yang mai udah... alahai bada ... susahnyer nak masuk blog awak ni.... trafic byk kot... asik access denied aje ni... emmm muskil sekejap saya...

      Delete
  3. Salam Mayang. comei pula bentuk pai bulat gitu...inti kari tu yg sedap...

    ReplyDelete
  4. salam nak tnye kalau gantikan butter dgn marjerin bleh x??

    ReplyDelete
  5. ok..terima kaseh..

    ReplyDelete
  6. wah enak nih kuenya bikin ngiler. Salam.

    ReplyDelete
  7. wahhh..nampak sedap ni. nak sikit kak. hehehe

    ReplyDelete