Wednesday 6 June 2012

Bruschetta

Wah...lepas tengok kat AFC berkenaan dengan bruschetta, terus hati saya terpikat.. wah ini boleh jadi menu diet ni, berkhasiat dengan Olive Oil & Balsamic Vinegar bagai. Disebabkan ingin sangat merasa bruschetta ini maka saya pun merajinkan diri membuatnya.. buat dalam kuantiti sedikit dulu ialah takut x lalu makan pulakkan. Roti bagguette tu sebenarnya boleh aje beli tapi saya nak perabiskan tepung roti yg kat rumah tu so saya gagahkan diri buat lah ekk..

Simple Baguette
2 1/2 cawan tepung roti
1 1/2 sudu teh yis kering
+- 1 Cawan air suam
Garam secukup rasa
Olive oil (saya belasah aje minyak masak)
Cornmeal for dusting

Cara2
masukkan Tepung dan Yis, gaul sehingga sebati, kemudian masukkan garam dan adjust air pada adunan. Bila doh tidak melekat pada tangan, kira doh kita dah ok le tu. Basah2kan mangkuk dengan sedikit minyak dan letakkan doh dalam mangkuk tersebut. Tutup dengan kain basah dan biar ia mengembang selama 45-1 jam, dalam erti kata lain naik 2 kali ganda. Kemudian uli lagi dan tumbuk2 bagi udara keluar, kemudian bentukkan panjang2 dan kelar 3 garisan pada doh. Biarkan doh kembang lagi dalam 20-30 minit, dan sapukan sedikit air pada doh,  kemudian bakar dalam suhu 220" dalam masa 20 minit.
 So, beginilah rupa baguette saya:



crunchy outside but smooth inside
Ok, roti dah siap, jadi kena wat topping dia plak :-

Bahan-bahannya

tiada sukatan yer, main agak2 aje..

1 ketul timun jepun (saya tambah)
1 biji tomato 
Virgin Olive oil (saya guna olive oil biasa aje)
1 ketul(bkn sebongkah tu ekk, 1 aje) bawang putih (ditumbuk halus)
Garam
1 sdb Jus lemon 
Basil leave (x de jadi saya letak Oregano)
Balsamic Vinegar (saya letk apple vinegar, kalau cuka biasa tu x tau le saya leh guna ke idak ekk, rasa cam boleh aje)
1 sdt gula 
sedikit lada hitam (saya tambah)

Cara - cara 
Semua bahan-bahan sayuran di potong dadu, kemudian masukkan sayuran, bawang putih, garam, jus lemon,  lada hitam, Daun basil, Vinegar, Gula dan Garam sekali. Gaul-gaulkan dan letak ketepi.

Ambil roti dan potong serong, sapukan Olive oil atas roti dan bakar dalam oven atau toster.. hati2 jgn biar hangus sangat, keluarkan roti dan topping kan dengan sayuran kita buat tadi, bolehlah tahan dengan rasa crunchy sayur-sayuran itu..... tapikannn.... saya masih x boleh terima dengan rasa "Raw" bawang putih, so saya ambil keputusan, saya letakkan sedikit mozarella cheese di atas bruschetta dan saya bakar balik ... mmmm... baru le kena dengan "my taste bud".(psst, saya rasa lain kali saya nak tumis dulu bawang putih dengan olive oil), dan rasanyer fortunately Yummy, nanti bila datang azam saya nak berdiet, bleh le saya buat menu ni. Hahah, tp kalau bleh saya nak tambah turkey salami sket, kasi lebih mozarella cheese, atau udang ke?...Cissss...kalau begitu bukan diet nama nyer lagi... hahahhahh ..OK MAYANG... FOCUS... FOCUS.. FOCUS.. ON VEGETABLE MENU ONLY..... HAHAHAHA... 






3 comments:

  1. ohh..takde la susah pun buat baguette ni kan.. toppingnya tu kalau letak banyak cheese lagi sedap kan..

    ReplyDelete
  2. Aduh... mayang rajin bebenor ye kamu!

    ReplyDelete
  3. Terngiang2 Giada sebut bruschetta nih..tp kite lom pnh buat lg.heee..satu hari nanti teringin gak nk cube.. :-)

    ReplyDelete