Tuesday 10 January 2012

NENOOO... NENOOOO....NENOOO.....

Status gimik aje tu... sebenarnye saya wat roti semalam tapi tertido ..... dan terbiar lah roti tu dalam oven utk semalaman... pagi tadi saya amik kuar dari oven nak makan bekpes .. mak aihhh terkejut saya... hitammmmnyer.... hahahhah... resepi roti ni saya amik dari tempat biasa le yek dari my resepi

Bahan-bahan ( 1 loaf )

Penyumbang resepi : Yani Myr
175ml air
250g tepung roti
18g gula
5g garam
10g shortening
3g instant dry yeast
6g susu tepung

Cara-cara
Masukkan semua bahan-bahan ke dalam breadmaker ikut turutan dari atas ke bawah. On kan breadmaker. Tunggu siap.

Jangan letak yeast bercampur dengan garam- untuk mengelakkan roti tidak betul-betul naik.

Tapi cara saya, masukkan suma dan uli ngan tangan ..... uli ekk jgn x uli ekk .... (instant yeast tu saya kacokan sekali ngan air dulu ekk kemudian baru masukkan dalam adunan sedikit demi sedikit.... saya tambahkan sedikit raisin untuk penambah rasa....
maii ahhh hitamnyer...


tak pe nanti saya potong bahagian atas yg buruk ni 


Potong sudahhh..... sedap gak lembut aje....

No comments:

Post a Comment