KACHINGG $$$$

Friday, 27 January 2012

2012 Special Giveaway

klik kat sini ekk


Tugasan yang diperlukan : -

1) Buat 1 entry tentang giveaway ini yang bertajuk 2012 Special Giveaway.
                    TASK : DONE
2) Tepekkan banner giveaway ini dalam entry anda dan link kan sekali ke entry ini.
                    TASK : DONE
3) Bagi yang mempunyai akaun facebook sila add facebook Teha DessertWAJIBtau! =)
                     TASK : DONE
4) WAJIB share giveaway ini di laman sosial anda (facebook, twitter, tumbler, etc)
                     TASK : DONE
5) Nak follow? Silakan.. Tak nak follow? Takde masalah.. It is not compulsory =)
                     TASK : FOLLOW (DAH ALANG2 KAN)
6) Tag minimum seorang kawan untuk join giveaway ini.
                     SAYA TAG : FIEDA                  
                     TASK : DONE                          
7) Tinggalkan link entry anda di ruangan komen. (notice me jika anda tiada akaun facebook)
                      TASK : DONE
8) Tarikh tamat giveaway adalah pada 31 January 2012
                        TASK : DONE

I LOVE MUM GIVEAWAY

Psst : Saya nak join gak ....walaupun baby saya yg kecik tu gegirl 1 thn 1/2, tak kira gak..... hahahah.... Jom kengkawan join GA ni ....

i luv mum tshirt
KLIK KAT SINI EKK
TARIKH GA BERAKHIR : 31 JANUARI 2011

Thursday, 26 January 2012

KAFA INTERGRASI AL INSANIAH

Sedih kisah adik ni.. saya sampai menumpahkan air mata.. dan saya berasa sungguh bersyukur dengan apa yang saya ada ..


Sumber dari FB







Umurnya 10 tahun. Beberapa bulan lalu, dia ditangkap bersama-sama abangnya yg berumur 12 tahun dan sEorang lagi kawan -mencuri meja sekolah. Meja tu bahagian tepinya diperkukuhkan dgn besi. Bahagian besi tulah yg dijual kepada pembeli besi buruk utk RM3. 


Kenapa? Sebab nak beli beras. 

“Kami lapar sgt,” kata mereka. 

“Saya tak sampai hati nak hukum diorang bila dpt tangkap,” kata Ustazah Norazainah. Beliau telah mengajar di KAFA Integrasi Al-Insaniah sejak 2004. Malahan dia dan seorang guru lain yang bertanggungjawab menubuhkan sekolah itu di tgh2 kawasan PPRT (Projek Perumahan Rakyat Termiskin) Lembah Subang. 



“Sekolah kami ni mmg selalu kena pecah masuk, barang2 dirosakkan dan dicuri. Mmg frust betul sbb kami kumpul duit utk kemudahan sekolah ni dgn titik peluh sendiri. Bila dpt tahu yg pelajar kami sendiri yg mencuri, mmg sedih. Bila tahu kenapa, Tuhan sajalah yg tahu perasaan ni.” 



Dari nak dihukum akhirnya ditolong. Ustazah Zainah meminta Izam dan abangnya membawa beliau ke rumah mereka. 

Runtun hatinya melihat keadaan tempat tinggal mereka. Izam punyai lima adik beradik. Mereka tinggal di sebuah unit flat yg keadaannya amat daif bersama2 bapa mereka, yg tiada di rumah ketika lawatan itu. Si bapa sibuk mencari rezeki di tepian Jalan Masjid India, menjual alat permainan.

Ibu mereka masih hidup, namun telah lama meninggalkan mereka. Tak sanggup menanggung keadaan hidup sedemikian, begitulah yg diceritakan kepada Ustazah Zainah. 
Ketika beliau masuk, ternampak adik-beradik yg lain sedang duduk di atas lantai, sambil menjamah nasi kosong di dalam talam. Yg bongsu umurnya empat tahun. Badannya kelihatan lesu, lagaknya pasif, menurut Ustazah Zainah. Mungkin kerana terlalu lapar, mungkin kerana kurang nutrisi, mungkin kerana penyakit yg tidak kita ketahui. 

Guru Besar sekolah, Ustazah Hawa, menceritakan pada saya tentang usaha mereka meminta kebenaran si bapa untuk menjaga dan membela nasib yg bongsu dan si kakak yang umurnya belasan tahun, namun tidak diizinkan. Mereka mati akal, tak tau mcm mana nak sampaikan pertolongan. 

Izam dan abangnya tiada surat beranak. Jadi, tak dapat pergi sekolah kebangsaan. Kakaknya yang berusia 13 tahun dpt ke sekolah menengah, namun terpaksa juga menjaga yg bongsu ketika bapanya tiada di rumah. Tapi selalunya, Izam yg menjaga adik-adiknya ketika yang lain ke sekolah dan bapanya bekerja. 

Pertama kali kami bertemu, Izam senyap dan sugul. Baju sekolahnya comot dan berdaki. Katanya dia memakai baju yg sama setiap hari. Baju itu dibasuh di hujung minggu. 
Kami bersembang. Katanya, matapelajaran kegemarannya Jawi. Saya minta dia tuliskan namanya di atas sekeping kertas. Dia dapat menulis (dalam tulisan Rumi). Ini sebenarnya mengkagumkan kerana dia tak pernah ke sekolah. 
Saya tanya apa yang dimakannya ketika sarapan pagi tadi. 
Tak makan, jawabnya. 
Sebelum ke KAFA? 
Tak makan. 
Saya terdiam, sambil memandang pinggan berisi goreng pisang di hadapan kami. 
“Jadi.. ni baru Izam nak makan?” 
Dia mengangguk. 
Kata Izam, kadang-kadang dia tak lapar, sbb dah biasa. 

Ya Allah. Saya tak dpt bayangkan apa yg dilalui anak ini setiap hari. 
Saya tanya, Izam nak ke sekolah? Sekolah yg saya maksudkan ialah sekolah kebangsaan. 
Wajah Izam serta-merta berubah. Ceria. Tersenyum. Senyuman yg penuh harapan. 
Ustazah Zainah bertanyakan saya sama ada nak melawat rumah Izam. Saya setuju. 
Sesampainya di sana, kami dapati bapanya tiada di rumah. Beliau di surau, menunaikan solat Asar berjemaah. Namun anak perempuannya telah diarah agar tidak membenarkan sesiapa masuk ke rumah, melainkan keluarga. Tapi, kalau saya nak masuk pun, mmg takda masalah. Tombol pintunya hilang. Yang ada hanyalah sehelai kain buruk yg digunakan utk menutup lubang tombol dan menyelak pintu. 

Kami menghormati permintaan si bapa dan menunggu di luar. Bila beliau tiba, dia meminta maaf kerana tidak dpt membenarkan kami masuk. 
“Saya buat begini bukanlah sebab saya sombong, tapi Cik kan dah tahu keadaan rumah saya, sgt daif. Saya malu nak bagi masuk. Bimbang boleh dijadikan fitnah,” katanya. 
Beliau kurang selesa dgn kehadiran saya. Katanya sungguh pun mereka hidup dalam kemiskinan tegar, mereka bukannya pengemis. Beliau tak mahu media dtg ke rumah, merakamkan kedaifan hidup mereka dengan kamera video, menceritakan pada org ramai tentang kesedihan mereka. Beliau jengkel dengan mereka yang meratapi nasib di dalam TV, dengan air mata bercucuran, ditatap umum. 

Saya berjanji tidak akan mengambil gambarnya dan tempat tinggalnya, atau mendedahkan identitinya di media. Namun saya tetap akan menceritakan kisah mereka, cuma bukan dgn cara yg tidak dikehendakinya. Saya di situ bukannya atas dasar mencari berita, tapi atas dasar kemanusiaan, kerana saya juga seorang ibu, punyai naluri kasih sayang pada anak2. 
Saya dan Ustazah Zainah berusaha memujuknya membenarkan sekolah itu menjaga si bongsu dan anak perempuannya di siang hari, agar beliau mudah mencari rezeki atau mencari punca pendapatan yg lebih baik. Namun beliau kurang yakin dgn cadangan kami. Katanya, kalau dia ke kerja awal pagi, siapa yg akan menyiapkan anak2? Memasak utk mereka? 

Cadangan Ustazah Zainah itu sebenarnya amatlah praktikal. Si bongsu akan dimasukkan ke program taska mereka pada waktu pagi, dan Ustazah sendiri akan menjaganya di sekolah selepas habis taska, sehinggalah si kakak atau bapa balik. Namun cadangan itu tetap ditolak.
Si bapa seolah2 gembira menerima kemiskinan ini sebagai taqdir yg akan merapatkan lagi hubungannya dengan Rasulullah s.a.w. Saya berkata kepadanya bahawa ramai para Sahabat alaihissalam yang juga kaya, dan mereka juga amat rapat dan dicintai Rasulullah s.a.w. 

Sebelum kita menuduh beliau menggunakan agama sebagai alasan kemiskinannya, harus juga kita ingat yg beliau seorang lelaki. Ego lelaki itu cukup kuat utk membuatkan beliau menafikan kesempitan hidupnya. 

Saya mmg kagum dgn dedikasinya menjaga anak2 setelah ditinggalkan isteri. Tidak mudah dilakukan, tidak ramai sanggup melakukan. Namun realitinya adalah budak2 itu tetap lapar, dan telah pun mencuri akibat kelaparan. Mereka perlukan pendidikan utk membebaskan diri dari cengkaman kemiskinan. Si bapa itu sendiri mengaku, Izam sering menyuarakan keinginannya utk ke sekolah, dan mengadu dirinya seperti diperlekehkan rakan2nya yg seronok ke sekolah ketika dia terperuk di rumah. 

Kami menawarkan pertolongan mendapatkan surat beranak utk anak2 itu, tapi balasnya “Buat apa? Dia sudah darjah 3..tidak ketinggalankah dia?” 
Tidak, kata kami. Kami terus memujuk. Saya kata anaknya bijak, sgt berminat belajar. Sebenarnya, ramai pelajar sekolah itu yg sememangnya bijak walaupun dikongkong kemiskinan dan kelaparan. Cuma, mereka tak berpeluang mendapat kehidupan lebih baik. 
Bapa Izam berkata beliau malu anak2 nya ke sekolah KAFA itu tanpa membayar yuran, kerana beliau tak mampu. Ustazah Zainah kata takpa, asalkan mereka dtg. 
“Takkanlah saya tak bagi budak2 ni dtg..ini ilmu akhirat. Tanggungjawab saya nak mendidik mereka, dtg sajalah, takpe,” rayunya. 

Di sini saya nak terus terang mengatakan bahawa walaupun ibu kepada budak2 ni org Malaysia, bapanya ini kemungkinan warga Indonesia. Pelatnya sukar dilindung. Terdahulu, saya pernah ditegur seseorang yg tak puas hati saya menolong pelajar miskin, yg bukan semuanya dari org Malaysia. Saya rasa komen mcm ni tak perlu. Bukankah dia tetap manusia? Bukankah budak2 ni, tetap budak2? Mereka berhak mendapatkan hak asasi seperti makanan, tempat tinggal dan pendidikan. Dan kita semua sesama Islam. Yg membezakan antara kita, taqwa. Itu saja yg perlu kita ingat. 

Guru2 di KAFA Al-Insaniah ni bukan saja telah melaksanakan tanggungjawab mereka malah lebih dari itu. JAIS hanya mampu membayar guru2 ini bagi satu sesi pengajaran, sedangkan ada guru, spt Ustazah Zainah, yg mengajar dua sesi. Ada guru yg langsung tak dpt dibayar. 

JAIS mengharapkan perbelanjaan sekolah dpt ditampung oleh yuran sekolah. Ya, secara teorinya takda masalah, kerana kebanyakan sekolah KAFA di Lembang Klang ni lokasinya di kawasan perumahan mereka yg berpendapatan sederhana atau agak berada. Jadi ramai yg mampu yuran RM20 sebulan. 

Namun KAFA Al-Insaniah dibina di tgh2 kawasan PPRT. Kebanyakan keluarga yg tinggal di sini masing2 penerima zakat. Hampir separuh kanak2 yg ke sekolah itu juga dari keluarga penerima zakat, jadi tau2 sajalah tahap keperitan hidup mereka. 
“Bagaimanalah kami sampai hati nak mintak budak2 ni yuran sekolah?” kata Ustazah Hawa. “Masa mula2 tu, kerana ramai yg tak bayar, kami mintak, tulis surat kat ibubapa. Lepastu, ramai yg tak dtg sekolah. Kami ingat takpalah, mari balik, tak payah bayar, asalkan dpt teruskan belajar.” 

Guru2 ini sanggup menerima potongan gaji semata2 agar sekolah ini terus beroperasi. Gaji mereka kira2 RM1,200. Itu pun baru2 ini dinaikkan kerajaan. Sebelum ini, RM1,000 ke bawah. Lagi menambahkan asam ke luka, baru2 ini sekolah itu dipecah masuk. Habis yuran, komputer dgn data pelajar dan wang sumbangan dari jualan amal disapu. Dapur kantin juga dipecah masuk dan makanan dicuri. Penutup longkang dan pelbagai lagi barangan besi dan logam dicuri, membahayakan anak2 yg bermain di waktu rehat. Pagar dipotong, siling dipecahkan, memudahkan lagi pencuri keluar masuk. Guru2 ini mati kutu bagaimana nak terus beroperasi bila berhadapan dgn cabaran sebegini besar. 
Setiap ringgit yg disumbang ke KAFA Integrasi Al-Insaniah dapat megenyangkan seorang pelajar, menggalakkan mereka ke sekolah, membantu mereka merubah kehidupan. Setiap ringgit membawa bersamanya harapan, membasmi kemiskinan, menggalakkan org lain beramal. 

Tiada sumbangan yg terlalu kecil. Setiap sumbangan adalah amal baik yg berterusan faedah dan pahalanya. 

Aishah r.a. berkata Rasulullah s.a.w bersabda: “Amalan yang paling disukai Rasulullah SAW ialah yang kekal (istiqamah) sekalipun sedikit.” (Bukhari, Muslim) 

Sumbangan boleh dimasukkan ke akaun berikut: 

disalurkan terus ke akaun sekolah. (Maybank 'KAFA INTEGRASI AL-INSANIAH' Acc No: 562496003074 atau Bank Islam 'SAR AL-INSANIAH' Acc no: 12047010031372)



Atau hubungi 

Guru Besar Ustazah Siti Hawa 0139180191 

Ustazah Norazainah 0173217971 



Minta tolong sebarkan

PENYAKIT KENCING TIKUS



Allahyarham Izwan Pilus
Din Beramboi
Allahyarham Din Beramboi
Masih lagi terkejut dengan pemergian arwah Izwan Pilus, muda lagi orang nyer.. dikatakan kena penyakit kencing tikus.. sama jugalah dengan arwah Din Beramboi.... Jadi saya tepekkan info ini untuk renungan dan panduan supaya kita lebih berhati-hati..




Bahaya Penyakit Leptospirosis (Kencing Tikus).





LEPTOSPIROSIS atau jangkitan yang dibawa haiwan, termasuk daripada keluarga tikus dikategorikan sebagai jarang berlaku biarpun ia sebenarnya bukanlah asing kepada penduduk negara ini.


Pada Mei tahun 2009 misalnya, kita dikejutkan dengan jangkitan leptospirosis membabitkan enam tahanan warga Myanmar di Depoh Tahanan Imigresen, Juru Pulau Pinang.



Ia turut dikenali dengan pelbagai nama seperti Penyakit Weil, Demam Icterohemorrhage, Penyakit Swineherd’s, Demam Pesawah (Rice-field fever), Demam Pemotong tebu (Cane-cutter fever), Demam Swamp, Demam Lumpur, Jaundis Berdarah, Penyakit Stuttgart dan Demam Canicola.



Ketua Jabatan Perubatan, Hospital Sungai Buloh, Dr Christopher Lee berkata, leptospirois berpunca daripada pendedahan terhadap bakterium ‘leptospira interrogans.’



“Jangkitan terhadap manusia selalunya melalui air yang dicemari kuping kulit dan lendir hidung, mulut dan mata tikus. Bagaimanapun, leptospirosis tidak menyebabkan jangkitan daripada manusia kepada manusia,” katanya.



Jelas Lee, jangkitan ini berlaku di seluruh dunia terutama di negara beriklim tropika. Pusat Kawalan Penyakit dan Pencegahan Amerika Syarikat misalnya merekodkan 100 ke 200 kes leptospirosis setahun di negara maju itu dengan dengan 50 peratus daripadanya berlaku di Hawaii.



Kes leptospirosis biasanya meningkat apabila musim hujan atau banjir. Bagaimanapun, sehingga kini tiada rekod jumlah kes sebenar leptospirosis yang berlaku di seluruh dunia. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebaliknya cuma memberi anggaran kes antara 0.1 atau 1 kes per 100 000 penduduk setahun di kawasan tropika.



Tanpa alasan yang kukuh, leptospirosis selalu terlepas pandang dan tidak banyak laporan mengenainya dibuat.



Kerap kali, mereka yang terbabit dengan aktiviti luar atau petani lebih berisiko terhadap leptospirosis.



Rekod WHO menunjukkan antara kes wabak leptospirosis yang meragut banyak nyawa adalah ketika Taufan Mitch pada 1995. Wabak leptospirosis yang dilaporkan di Nicaragua itu membabitkan komplikasi pendarahan di paru-paru. Pada 1998, wabak itu melanda kawasan tengah Amerika Syarikat. Tahun yang sama ia berlaku di Peru dan Ecuador disebabkan banjir besar.



Pada 21 September 2000, empat kematian direkodkan di Perancis membabitkan peserta merentas desa, Eco-Challenge. Tarikh yang sama di Kanada enam kes disyaki dijangkiti leptospirosis juga membabitkan peserta merentas desa Eco-Challenge. Sementara pada 17 Jun 2004, Kementerian Kesihatan Kenya melaporkan enam kematian dan 141 kes jangkitan leptospirosis dilaporkan di sekolah menengah di Bungoma, Kenya.



Komplikasi jangkitan ini termasuk jangkitan kuman di otak (meningitis), pendarahan yang teruk, kegagalan fungsi hati dan buah pinggang.



Di antara faktor risikonya adalah:



1) Pekerjaan yang terdedah kepada persekitaran – misalnya petani, peladang, tentera, pesawah, pekerja sistem pembetungan atau doktor haiwan.

2) Aktiviti rekreasi seperti berenang dalam air yang dicemari bakterium leptospira atau berkayak.

3) Terdedah kepada peralatan di rumah yang digunakan untuk penyembelihan, peliharaan anjing atau makanan yang digigit binatang seperti tikus, tupai dan arnab.



Gejala:

1) Leptospirosis tiada gejala yang khusus.

2) Umumnya masa pengeraman kuman itu di antara dua hingga 26 hari.

3) Pada peringkat awal ia akan membuat tubuh menggigil dan demam. Gejala ini membabitkan 75 – 100 peratus pesakit.

4) Batuk tidak berkahak ( 25 – 35 peratus pesakit)

5) Loya, muntah, cirit-birit, sakit sendi, sakit tulang, sakit tekak, sakit perut. Bagaimanapun ia gejala yang kurang berlaku
6) Radang selaput mata
7) Antara tujuh hingga 40 peratus pesakit mungkin mengalami sakit otot, limpa atau hati membengkak, bengkak kelenjar, otot mengeras dan ruam. (Sumber – Infosihat.gov.my)



INFO: Leptospirosis

Jangkitan penyakit yang disebabkan bakterium.



Menjangkiti manusia melalui pendedahan terhadap air kencing atau tisu haiwan yang dijangkiti

Progres dalam dua fasa tanpa simptom khusus.



Boleh didiagnos melalui darah, air kencing selain menggunakan ujian antibodi.



Pencegahannya termasuk elakkan mengunjungi kawasan yang ada air bertakung terutama di kawasan iklim tropika.

RED ALERT.. RED ALERT

Sumber : Utusan Malaysia & Harian Metro

POKOK tumbang menimpa sebuah kereta dalam kejadian angin kencang dan hujan lebat di Taman Desa, Kuala Lumpur, semalam. – UTUSAN/ABDUL RAZAK LATIF
KUALA LUMPUR 25 Jan. – Hujan lebat serta angin kencang yang melanda beberapa kawasan di ibu negara petang ini mengakibatkan beberapa kejadian pokok tumbang dan kerosakan rumah termasuk bumbung diterbangkan angin.
Antara kawasan yang terlibat dalam kejadian kira-kira pukul 6.30 petang itu adalah Taman Desa, Projek Perumahan Rakyat (PPR) Kampung Limau, PPR Sri Cempaka dan PPR Seri Indah di Pantai Dalam.
Kawasan yang paling teruk dilanda ribut dikesan di Jalan Desa Utama apabila banyak pokok tumbang di sepanjang jalan tersebut.

Beberapa kenderaan turut mengalami kerosakan akibat dihempap pokok yang tumbang.
Sepasukan anggota bomba dan penyelamat serta Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dikejarkan ke tempat kejadian bagi mengalihkan pokok-pokok yang tumbang.
Tinjauan Utusan Malaysia di Blok E, PPR Sri Cempaka malam ini mendapati sebanyak 10 unit rumah yang terletak di tingkat 17 flat itu mengalami kerosakan di bahagian bumbung setelah diterbangkan angin kencang.
Sementara itu, di pangsapuri Teratak Muhibbah, Taman Desa beberapa buah rumah turut mengalami kerosakan setelah bumbung diterbangkan angin kuat.

Pegawai Meteorologi, Jabatan Meteorologi Malaysia, Khairul Najib Ibrahim berkata, pihaknya mengeluarkan amaran ribut petir dan hujan lebat di beberapa lokasi di ibu negara pada pukul 6 petang.
Amaran peringkat jingga itu dikeluarkan kira-kira pukul 6.30 petang membabitkan beberapa kawasan di Kuala Lumpur dan Selangor iaitu daerah Hulu Selangor, Gombak, Petaling dan Kuala Selangor sehingga pukul 10 malam ini,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Sementara itu, Ketua Operasi JPAM Dang Wangi, Ahmad Mujahid Abdul Hadi berkata, kejadian pokok tumbang dikesan berlaku di Jalan Desa Utama melibatkan 12 buah kereta dan sebuah motosikal rosak dihempap pokok.
“Salah sebuah bangunan Pangsapuri Teratak Muhibbah mengalami keretakan dari tingkat 11 hingga 14 akibat bencana alam tersebut,” katanya kepada pemberita di tempat kejadian.

Tambah beliau, penduduk diarahkan keluar dari rumah sebagai langkah keselamatan.

Bagaimanapun, mereka dibenarkan masuk ke kediaman masing-masing mulai pukul 9.25 malam ini.
Katanya, terdapat bumbung warung di kawasan itu diterbangkan angin kencang selain sebuah restoran mengalami kerosakan di bahagian garaj.

Setakat malam ini, tiada laporan kecederaan serius atau kemalangan jiwa berlaku berikutan kejadian itu.
Foto
RETAK...penduduk, Hussain Baba menunjukkan bangunan PPR Seri Cempaka yang retak.
Foto
ROSAK...Mohd Izwan (kanan) melihat keretanya yang dihempap bumbung.

RUNTUH...bumbung yang runtuh menghempap motosikal di PPR Seri Cempaka, Kampung Pasir, semalam.
RUNTUH...bumbung yang runtuh menghempap motosikal di PPR Seri Cempaka, Kampung Pasir, semalam.








Friday, 20 January 2012

2 Bayi meninggal tersedak susu di taska yg sama...

Berderau saya baca tajuk akhbar hari ni.. teringat kat anak2 saya yang masih kecil tu.. saya pun tumpang sedih.. ye le penat kita mengandungkan dan kita jaga, alih2 ini yg jadi, sebenarnya perkara ini boleh dielakkan, disebabkan oleh kelalai manusia 2 nyawa melayang..... Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un Sesungguhnya kita milik Allah, dan kepada Allah jualah kita kembali."


Sumber dari Berita Harian 



Dua bayi mati tersedak susu di pusat asuhan


2012/01/2011

KELUARGA dan sahabat  salah seorang bayi yang meninggal tersedak susu di pusat asuhan menunggu di luar Bilik Mayat Hospital Kuala Lumpur, semalam.
KELUARGA dan sahabat salah seorang bayi yang meninggal tersedak susu di pusat asuhan menunggu di luar Bilik Mayat Hospital Kuala Lumpur, semalam.
KUALA LUMPUR: Dua bayi lelaki dari sebuah pusat asuhan maut dipercayai tersedak susu ketika dalam jagaan pengasuh mereka di Taman Pertama, Ampang dekat sini, tengah hari semalam. 

Kejadian jam 1 tengah hari itu dikatakan berlaku tidak lama selepas kedua-dua bayi malang itu, Muzaffar Mohd Faizal, tiga bulan, dan seorang lagi hanya dikenali sebagai Harris, tujuh bulan, diberikan susu di pusat asuhan berkenaan.
Bagaimanapun, kedua-duanya meninggal dunia tidak lama selepas dikejarkan petugas pusat asuhan terbabit ke sebuah poliklinik di Taman Permata sebelum mayat mereka dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat.
Bapa Muzaffar, Mohd Faizal Jaafar, 32, berkata ketika kejadian beliau berada di Kedah kerana urusan kerja sebelum bergegas pulang ke ibu negara selepas dihubungi isterinya pada jam 2.45 petang berhubung kejadian itu. 

Beliau berkata, anak keduanya itu dihantar ke pusat asuhan terbabit sejak lebih sebulan lalu dan tidak menyangka kejadian sedih itu akan menimpa mereka sekeluarga. 

“Isteri memberitahu dia menerima panggilan telefon daripada petugas pusat asuhan itu jam 2 petang dan memintanya ke sebuah poliklinik di Taman Pertama. 

“Sebaik tiba, anak saya disahkan sudah meninggal dunia sebelum dihantar ke HKL untuk bedah siasat,” katanya. 
Mohd Faizal berkata, beliau belum memikirkan sebarang tindakan lanjut kerana masih menunggu keputusan penuh bedah siasat selain mahu menguruskan urusan pengebumian jenazah anaknya terlebih dulu yang dijangka dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam AU5, Lembah Keramat hari ini. 

Datuk kepada Harris, Abdul Aziz, 51, berkata beliau terkejut sebaik mendapat tahu cucu lelakinya yang baru dua minggu ditempatkan di pusat asuhan berkenaan meninggal dunia kerana dikatakan tersedak susu. 

“Saya dimaklumkan yang cucu meninggal kerana tersedak susu, tetapi masih menunggu hasil siasatan polis bagi mengenalpasti punca sebenar kematiannya,” katanya. 

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin, ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu dan siasatan lanjut sedang dijalankan termasuk mendapatkan laporan perubatan bagi mengenalpasti punca kematian. 


semoga allah kuatkan semangat ibu bapa ini...


Jom join blogwalking bersama sufai.com

sufaiblogwalking BlogWalking
KLIK KAT SINI YEK
Saya baru aje join blogging akhir tahun lepas, berasal dari Kuala Lumpur dan berhasrat semoga lebih ramai lagi kengkawan datang melawat blog saya dan ini merupakan salah satu usaha saya, Doakan saya berjaya ya .... GAMBATE.... Tugasan yang perlu saya buat ialah :-


1.Like Page sufai.com –> http://www.facebook.com/pages/Sufai/220685251346795
2. Letakkan link/url www.sufai.com di dalam senarai bloglist anda
3.Buat entri bertajuk “Jom join blogwalking bersama sufai.com”
4. nyatakan anda blogger dari mana
5. Tag 5 orang rakan anda
6. Bila semua perkara diatas sudah dibuat,sila tinggalkan url blog anda diruangan reply komen dibawah.
perhatian : pastikan anda meletakkan link www.sufai.com di bloglist anda dahulu,kerana kami akan
melawat,jika berlaku penipuan kami tidak akan memasukkan blog anda dalam list bloglist disini....

Jadi, Saya tagg 5 orang rakan saya yang lain.. sudi2kan lah yek...


1.  Bada
5. Kak Ros

OK, ALL DONE....

Thursday, 19 January 2012

KEK NANGKA SINGGAHSANA

TAK HABIS- HABIS LAGI PASAL NANGKA GAK LE..... MAKAN NANGKA SAMPAI PENING LE NAMPAKNYA 2-3 HARI NI, NANGKA ADA LEBIH LAGI... APA LE SAYA NAK BUAT NI... GUGEL PUNYA GUGEL DALAM INTERNET , SAYA DAPAT RESEPI WAT KEK NANGKA.. JANGAN TERKEJUT .. SBB SAYA PUN TERKEJUT GAK NI.... HAHAHA.... INGAT NANGKA HANYA BOLEH BUAT SERAWA, KUIH TALAM, PUDING DAN MAKAN GITU SAJA.RESEPI NI SAYA AMBIL DARI SINI

NAMPAK TAK HIRISAN BUAH NANGKA? 

DEKAT LAGI ... NAMPAK TAK? KALAU TAK..???? JENG JENG .....

YG NI SHOT PALING DEKAT SAMPAI BLUR JADINYA....MATA PUN NAIK JULING..


BAHANNYA:

6 BIJI TELUR (B)
200 GM TEPUNG GANDUM
(saya guna tepung superfine-kek lebih halus)
200 GM NANGKA YANG TELAH DICINCANG (nak lebih boleh tambah lagi)
130 GM KELAPA PARUT
225 GM BUTTER
130 GM GULA KASTOR
1/4 TSP BAKING POWDER
1 TBSP SUSU PEKAT MANIS

CARANYA:

1. BUTTER DAN GULA DIPUKUL HINGGA KEMBANG, MENJADI PUTIH DAN BERKRIM.


2. MASUKKAN TELUR SATU PERSATU SAMBIL DIPUKUL LAGI HINGGA KEMBANG.


3. MASUKKAN KELAPA PARUT, NANGKA DAN SUSU PEKAT MANIS. GAUL DENGAN SPATULA HINGGA RATA.


4. MASUKKAN TEPUNG SIKIT DEMI SEDIKIT. KAUPBALIK HINGGA RATA DAN SEBATI.


5. ALAS & GRIS LOYANG DGN BUTTER. TUANGKAN ADUNAN DLM LOYANG DAN BAKAR DALAM OVEN YANG TELAH DIPANASKAN TERLEBIH DAHULU DGN SUHU IKUT KEPANASAN OVEN MASING-MASING. (kalau oven saya 155C selama 45 minit api atas dan bawah)




BUAH NANGKA, LANGKA AND JACKFRUIT..

BLEH TAK GITU ... .. SEBENARNYA DAPAT BUAH NANGKA YANG MASAK RANUM DARI RUMAH EMAK, TAK TAU NAK WAT APA.. BANYAK PULAK TU, SO FIKIR PUNYA FIKIR SO SAYA PUN DECIDED NAK WAT SERAWA NANGKA DENGAN SAGU MATA IKAN (EHH BETUL TAK SAYA PANGGIL NI.. TAPI KALAU KAT UMAH ITU LE YG KAMI SATU FAMILI PANGGIL)....

INI LEH RUPA SAGU TU (GAMBAR IKHSAN GUGEL EKK)
SO, SAYA BUAT BANYAK GAK LE.. BLEH DIAGIH-AGIHKAN KE RUMAH MAK SAYA SKET, RUMAH PENGASUH ANAK SIKIT DAN BAWA PEGI OFIS SIKIT... HAMBEK .. BANYAKKAN, SAMPAI BANYAK TEMPAT BOLEH DIAGIHKAN TU ....

PENGAT NANGKA... MAAF YE TENTANG KOLITI GAMBO NI  EKK..
(TAKDE SUKATAN YA, SEBAB SAYA HANYA AGAK2 AJE, IKUT SELERA DAN KEPERLUAN SAYA)


SERAWA SAGU BUAH NANGKA

SAGU MATA IKAN 
AIR (UNTUK KEMBANGKAN SAGU)
GULA PUTIH
SEDIKIT AIR GULA MERAH 
SANTAN 
SECUBIT GARAM
BUAH NANGKA RANUM
DAUN PANDAN

CARA-CARANYA

1. BERSIHKAN DAN BASUH SAGU, KEMUDIAN TAPISKAN 
2. REBUS AIR HINGGA MENDIDIH DAN MASUKKAN SAGU 
3. MASUKKAN SAGU DAN KACAU SEHINGGA KEMBANG, 
4. KEMUDIAN MASUKKAN   SANTAN DAN GULA PUTIH DAN GULA MERAH, KACO  SEHINGGA SEBATI.
5. MASUKKAN BUAH NANGKA RANUM YG TELAH DI POTONG MEMANJANG, DAN KACAU SEHINGGA SEBATI DAN MENDIDIH.

 SO PAGI NI KAMI SEKELUARGA MAKAN SERAWA NANGKA CICAH ROTI GARDENIA.....





Tuesday, 17 January 2012

Kiwi Pavlova

Topping cuma Whipping cream + Buah Kiwi + Filling Kiwi



Sedap.. Nyum.. nyum...


Saya ambil resepi disini


Pavlova Recipe

INGREDIENTS

Meringue:
1 1/2 teaspoons pure vanilla extract
1/2 teaspoon cream of tartar OR 2 teaspoons white wine vinegar OR distilled white vinegar
1 1/2 Tbsp cornstarch
1 1/2 cups granulated sugar
3/4 cup (6 ounces, about 6) large egg whites, preferably room temperature
Pinch salt

Topping:
2 pints fresh or frozen berries
1/4 cup sugar
Whipped Cream for topping

METHOD

1 Place rack in the middle of the oven and preheat the oven to 275°. Line a large baking sheet with parchment paper. Pour the vanilla and vinegar (if using) into a small cup. Stir the cornstarch into the sugar in a small bowl.

2 In a large bowl of a heavy-duty mixer, fitted with whisk attachment, whip egg whites, cream of tartar (if using) and salt, starting on low, increasing incrementally to medium speed until soft peaks/trails start to become visible, and the egg white bubbles are very small and uniform, approximately 2 to 3 minutes.

3 Increase speed to medium-high, slowly and gradually sprinkling in the sugar-cornstarch mixture. A few minutes after these dry ingredients are added, slowly pour in the vanilla and vinegar (if you didn't use cream of tartar.) Increase speed a bit and whip until meringue is glossy, and stiff peaks form when the whisk is lifted, 4 to 5 minutes.

4 Pipe or spoon the meringue into 8-10 large round mounds that are 3 inches wide on a baking sheet lined with parchment paper or a silicon liner. With the back of a spoon, create an indentation in the middle of the mound for holding the filling once meringue is baked.

5 Place baking sheet in the oven. Reduce oven temperature to 250°F. Bake for 50-60 minutes, or until the meringues are crisp, dry to the touch on the outside, and white -- not tan-colored or cracked. The interiors should have a marshmallow-like consistency. Check on meringues at least once during the baking time. If they appear to be taking on color or cracking, reduce temperature 25 degrees, and turn pan around.

6 Gently lift from the baking sheet and cool on a wire rack. Will keep in a tightly sealed container at room temperature, or individually wrapped, for up to a week if your house is not humid.

7 Served topped with your favorite filling - lemon curd, raspberry or blueberry sauce, and freshly whipped cream.

*** Nota : Saya cuma picitkan filling kiwi aje.. x de le sampai wat sos buahan nyer ekk....

SICANTIK SIEZUKA




Hari ni tengah blog walking kat blog kengkawan ternampak le GA ni kat blog kak ina, wah seronoknyer saya, lagi2 le hadiah dia best2, tenkiu kak ina sbb jemput saya join contest ni, ini le first time saya sertai GA, harap2 menang lah ya. Tugasan untuk sertai GA ini ialah :-

1. Tajuk mesti bubuh "GA Pertama Sicantik Siezuka"..
2.Copy gambar yg diatas tu dan paste dlm entri kita...dan linkkan ke entri blog Siezuka...
3. wajib follow blog Siezuka
4.bagi komen kelebihan dan kekurangan blog Siezuka..
5.Lepas tu tag 2 org kawan blogger kita...

Komen lak tentang blog sizuka ni ialah:-

Entah lah bagi saya ok aje suma .. bleh tak gitu siezuka..... tapi untuk detail lagi ialah blog ini cukup menarik bagi saya, penuh dengan warna warni serta gambar2 yang menyegarkan dan yang penting sekali ringkas dan padat. Senang nak tengok dan semak dari satu post ke satu post. Disamping penyusunan teks yang kemas dan teratur. Kekurangannya pula ialah saya rasa tidak ada yang kurang lagi, sebab semuanya best kat blog ni, Tapi saya rasa boleh juga Cik Sizueka masukkan templete lain untuk memperbanyakkan traffic ke blog Sizueka .........


So saya tag 2 org rakan saya ekk



ok sekian terima kasih ... doakan semoga saya berjaya ekk.... SAYA NAK KAN DIAH BEG TU ..... HAHAHAHAHAHAH

Monday, 16 January 2012

Chezzy Filling Piroshiki

Piroshiki sebelum di goreng dan di Bedakkan dengan Bread Crumb

Dah siap Di goreng (guna Bread crumb homemade aje tu yang x cantik sangat)
Pada ari Jumaat Last week saya wat Piroshiki untuk bekalan buat anak2 saya, Mereka sungguh suka dengan rasanyer.. sebenarnyer Piroshiki adalah makanan orang Rusia... Inti untuk Piroshiki boleh di pelbagaikan samaada manis, pedas, keju, daging, ayam atau berempah dan bleh di pelbagaikan... Orang rusia makan piroshiki semasa Minum Petang atau di makan bersama-sama dengan sup..

Untuk Doh:

2 Cwn Tepung Roti  + lebih untuk "dusting"
1Sdt Yis Kering
1 Sb Gula 1/2 sdt garam
1 Bj Telur + 1 biji Kuning telur (Simpan Putih Telor untuk Egg Wash)
1 Cwn Air Suam

Cara - Caranya

Masukkan bahan kering Tepung, yis, garam dan gula di kacau sebati, kemudian buat lubang di tengah dan masukkan telur kacau sehingga tepung sebati kemudian masukkan air sedikit demi sedikit sehingga terbentuk doh. Uli dalam 5 minit atau sehingga doh tidak melekat pada tangan, kemudian bentukkan bulat seperti bola dan tutup doh dengan plastik wrap atau tuala lembap. Tunggu doh naik 2 kali ganda iaitu mengambil masa selama 40 minit ke 1 jam.

Inti saya (x guna Sayur campur hanya guna sayur Carrot dan Cendawan Butang Sahaja yang lain suma sama)



Untuk Inti

1/2 cawan Sayur Campur
1/2 tiub daging atau ayam kisasr Ramlee..
2 Cwn susu segar
Garam @ Stok Ayam
Sedikit Cendawan Butang
5 kpg Keju Cheddar (yg Slice Bleh atau Yg Shredded Pun Bleh)
sedikit majerin atau Butter
Sedikit bawang Putih dan bawang merah untuk menumis..
2 Sdb Tepung gandum (di larutkan dengan sedikit air)

Untuk mengoreng


Homemade bread crumb (roti yang saya bakar dan kisar)

Secukup bread crumb
2 biji Telur
Minyak untuk mengoren

Cara - Caranyer

Tumis Bawang Putih dan bawang merah dengan menggunakan majerin/butter, apabila telah naik bau.. masukkan daging/ayam kisar, kemudian masukkan sayur campur,  apabila dah agak2 layu masukkan cendawan, tunggu mereneh sedikit atau pun sehingga cendawan dan bahan lain agak 'tender" @ lembut kemudian masukkan susu, dan kacau.. apabila dah mengelegak sedikit masukkan 3 keping cheese slice, kacau sehingga cheese hancur kemudian tuangkan tepung gandum yg telah dilarutkan dgn air tadi. masakkan sehingga pekat..

Cara-cara memasak Piroshiki:-

piroshiki dengan inti dan shredded cheese
begini lah rupanye inti dan diatas shredded cheese saya guna sliced cheese yg saya  shreddedkan sendiri
Letakkan doh di atas permukaan yg telah ditaburkan dengan sedikit tepung, tumbuk2an untuk membuang angin berlebihan. Gilingkan adunan dalam bentuk panjang dan potong kepada 8 keping..( ikut anda nak wat camne pun asalkan jadi bentuk membulat bujur) . ambil satu keping tapi tangan pun kena dusting dengan tepung sedikit supaya tidak melekat, letakkan inti dan di tambah shredded cheese diatas inti, kemudian klim bahagian yg terbuka..dan bentukkan bulat membujur,buat hingga doh abis kemudian susun atas dulang dan tunggu hingga doh naik sekali ganda dalam 15-20 minit. Kemudian ambil piroshiki masukkan dalam telur dan lumurkan dengan bread crumb dan gorengkan dalam minyak yg panas sehingga masak dan kuning.. kemudian siap untuk di makan untuk sarapan atau minum petang...


Piroshiki yg sudah siap untuk di Ngaappppp.........

Sebenarnya, Piroshiki ini bleh juga di bakar di dalam oven , ikut pada kita le yg mana yg sesuai dengan selera kita .... kalau di bakar tidak perlu le bread crumb dan minyak untuk mengoreng, cukup le sekadar menglisskan piroshiki dengan telur (1 biji telur + 2 sdb Susu atau Air sejuk)...








Friday, 13 January 2012

KALAU BERPACARAN...

Buat Panduan dan Pedomen bagi mereka2 yang sedang berkapel ekkk..... hik hik hik ... comel le angah ni...




ong bak rindu

Kalau camgini le cerita Ombak Rindu... Pingsannnnn.....hahhahahahah... JOM LAYAN..




Tuesday, 10 January 2012

BLOG EZANNI U..............



PEMINAT-PEMINAT EZANI MASTERCHEF MALAYSIA...... ni blog beliau http://www.zestbyezani.com/blog.html ... I mmg minat minah ni...... tapi i tak pandai masak  cam dia ... camne tu???? PRACTISE.. PRACTISE.. PRACTISE.. MAKE PERFECT....

PROSPERITY BURGER - Cam dalam pantang daaa.....

Hari Jumaat last week... tergedik2 saya ngan sahabat baik saya teringin nak makan properity burger yang glemer tu... punya le tak sabar ... dah makan ...emmmm hampeh.... pedas dan panasnyer ia macam saya makan  masa saya dalam pantang... merah-merah le muka dan kembang kuncup le hidung menahan pedasnyer.... dah le minum air gas .. mau nak terbakar tekak ni dibuatnyer .......... Pengajarannyer... Dalam Pantang Pun Boleh.. yess Malaysia Bolehhh..... 

Properiti berger saya ... hik hik hik .. pedas+panas pun abis juga... ye le saya nak bakar lemak2 dalam badan ni....... ALASANNNNNNN... sebenarnyer mmg kuat makan ... ngaku aje le ....

MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI