KACHINGG $$$$

Friday, 30 December 2011

JOM LAYAN KEK CEKELAT...




Anak-anak mmg suka kek coklat, dan dah bermacam2 resepi yg saya cuba.. tapi x pe la kita layan aje gambo2 kek2 cekelat yg saya wat 2-3 hari lalu....dari sini banyak yg perlu saya perbaiki lagi.. Insyallah saya x kan mengalah dan berusaha lagi ....

Tuesday, 27 December 2011

CROISSANT..CROISSANT.. DAN CROISSANT LAGI

Dapat makan croissant + kopi panas disapu ngan jem dan mentega di pagi2 ari mmg heaven.... buat lagi .. guna resepi yg sama gak dalam entry lepas.. amat puas makan ... x perlu beli kat kedai lagi



KEK GULA HANGUS


Try2 wat kek gula hangus wiken aritu.. alhamdullilah menjadi lak... yg penting ada nampak sarang2nyer walaupun x banyak ok..... Resepi amik kat tempat biasa le myresepi...

Resepi oleh Widad

Bahan-bahan ( 6 orang )

  • 1 cawan gula
  • 1 cawan air panas
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan susu pekat
  • 2 camt soda bikarbonat
  • 4 biji telur
  • 2 camb mentega

Cara-cara

  1. Masak gula dengan api sederhana hingga hangus.
  2. Masukkan air dan masak lagi hingga gula cair.
  3. Masukkan mentega. Sejukkan. Ketepikan dulu.
  4. Pukul telur hingga betul2 kembang dan pekat.
  5. Masukkan susu pekat ke dalam telur tadi, kacau sebati.
  6. Masukkan pula tepung + soda. Sebatikan.
  7. Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk.
  8. Perap adunan selama lebih kurang 3-4 jam.
  9. Bakar dengan api sederhana 160-180 selama 1 jam"

SPAGETTI MEATBALL



Coti2 ni kami anak beranak layan sepegeti bolognise meatball aje... sekali sekala meme sedap (cam anak hafiz I cakap, ala2 sleng kelate), tapi ayahnyer x makan, biasa le tekak oghe melayu gitu le .. mmg di x sentuh langsung spegeti ke? pasta ke? piza ke? mmg x masuk list le .. tp kalau kedai mamak mmg no 1, roti canai, tose, kari kepla ikan, peria tpg, sotong masala, ayam masala.. .. mmg antoo.. sedo x sedo, leh ode tambah nasi lagi.. So malam tu saya cuma masakkan telo goreng di percikkan kicap dan dihiasi bawang goreng potong beso2 gitu...wakakaka dengor cam sedap lak ekkk.. dan sambal ikan bilis .. sib le babah oiiii... camno dah x mo makan kannn... hehehheheh...Sepegeti ni lebih bebola daging aritu wat sup untuk anak (ala ala bakso gitu hahhah sebenonyer chek malas g paso .. masak aje le ape yg ado, heheh awak ado?), tomato puri ada le sebekas kecik, oregano ade sket, sos tomato ada sket, sepegeti lebihan wat caboronara aritu.. adalah lagi setengah ... .. So kita godek2 jadi le sepegeti bolognise meatball...

Bahan-bahan:
Minyak + Butter untuk menumis
4 ulas bawang putih – di cincang halus
1 bj bawang besar (jenis putih) – di potong kiub
2 helai daun bay kering
Tomato yang di potong dadu (boleh juga letak Carrot yang di potong dadu juga)
Daging Meatball (ikut suka kita nak bubuh Banyak mana, guna daging burger atau daging kisar yang di bentuk bulat2 pun boleh)
1 tin besar tomato puri @ Sos spagetti yang readymade
500 ml air
1 kiub stok daging/ayam
2 sudu besar oregano kering
1 Paket spaghetti – direbus lembut dan toskan
Parutan keju parmesan secukupnya ( x letak pun x pe)
1 tin cendawan butang yang telah di tos airnya.
Gula & garam secukup rasa

Cara membuatnya
Masukkan minyak + butter , apabila telah panas masukkan Bawang, bawang putih dan daun bay sehingga naik bau dan perang
Masukkan daging, sehingga berubah warna
Campurkan tomato, air, stok, puri, oregano, cendawan, gula dan garam.
Kacau hingga mendidih kemudian perlahankan api.
Masak selama 45 minit atau hingga kuah pekat dan sentiasalah di kacau.
Sajikan panas-panas dengan spaghetti dan keju parut.

TART IN DA HOUSE

dah bako
closed sket, sebelum diegg wash
Lum egg wash lagi
closed sket

seal sudey 
ready for packaging 

Jom layan gambo Tart Nenas kat atas, heheh ada rupe nenas tak? Belasah aje le yek... Yang ni dapat Ode untuk krismas aritu .. arini baru nak apdet .. walau pun begitu saya cukup bersyukur .. terima kasih banyak2 ekk..

Thursday, 22 December 2011

Talam Jagung

Resepi ni dapat masa saya belajo kat kelas talam aritu, sedap dan manis gitu2 aje, mmg berbaloi cuba talam ni ...


TALAM JAGUNG 


bahan bawah:

1 cawan krim jagung
1 3/4cawan tepung beras
2 sudu tepung ubi
6 sudu besar gula
3  cawan santan
sedikit garam


bahan atas:

1 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung jagung
1 cawan  besar gula pasir/ ikut manis sendiri la ekk 
3 cawan santan

sedikit garam


cara-cara

kacau bahan bawah kesemua atas api dan bila dah agak likat (jgn likat sgt nanti berketul2) tutup api dan masukkan adunan tadi kedalam talam kemudian kukus sehingga masak. Bila adunan bawah sudah masak sediakan adunan atas, sama aje langkah nyer masukkan suma bahan dan kaco atas api hingga agak likat kemudian tuangkan atas adunan bawah yang telah masak dan kukus lagi sehingga masak. Ok dah siap dan bleh le kita makan untuk sarapan atau makan petang....mudah kan ...







Black and white Steam cake

Tak banyak yang nak di apdet cuma kali ni nak tunjukkan gambo apam dot2 yang tema nyer hitam putih ... inti dalam dia blue beri.. pelik ada gak org nak warna ni ekk.. tp nak wat camne kita ikutkan saja ekk.. yg penting depa suma puas ati ...

Wednesday, 14 December 2011

Koleksi Jenis-jenis dan Fesyen Tudung



copy paste dari blog kumbangjingga.blogspot.com

Fesyen tudung. Siapa yang tak ambik tahu pasal fesyen tudung kontemporari? Kalau tak ambik tahu pasal fesyen tudung, jom baca kat sini. Yang memang ambik tahu pasal fesyen tudung, digalakkan baca. Mungkin anda terlepas pandang fesyen tudung yang beredar mengikut aliran zaman.

1. Tudung Nasi Lemak
Pernah tengok nasi lemak ikan bilis? Kat daun pisang tu, ada sedikit terbuka dan menyebabkan ikan bilis tu terkeluar kerana daun pisang tak menutup rapat bungkusan nasi lemak tu. Sebab tu fesyen tudung ni dinamakan 'Tudung Nasi Lemak'.

2. Tudung Bukit
Memakai tudung, tapi kedua-dua bukit ditayang dengan sengaja untuk tatapan percuma. Tak kisahlah apa saiz bukit tu. Tetap nak tayang percuma jugak. Bila diperhatikan, bangga sampai hidung kembang semangkuk. Alahai, mudahnya bagi tayangan percuma. Kalau dah bagi tayangan percuma, nak bagi apa kat suami nanti? Suami anda setaraf dengan orang asing kah sampai apa yang suami anda sahaja yang berhak lihat, anda sudah tayang percuma kepada orang lain.
3. Tudung Sarung Nangka
Pakai tudung ketat sampai menampakkan segala yang ada di kepala, sehingga menampakkan bentuk telinga sekalipun. Kalau kat telinga tu ada 7 subang, semuanya nampak bentuk. Inilah fesyen tudung sesat yang semakin menjadi aliran muslimah masa kini. Ikut artis katakan...


4. Tudung Alien

Dinamakan tudung alien, sebab kepala si pemakai tudung ini meman sebijik dengan kapala alien. Tudung ini juga dikenali sebagai tudung bonggol unta.


Maksud hadis: "Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor Iembu yang digunakan untuk memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya" [HR Muslim]

5. Tudung Papa Kedana

Kebanyakan yang pakai tudung ni adalah golongan minah rempit sekolah. Pakai tudung sebagai syarat masuk sekolah sahaja, bukan ikut hukum syarak. Masakan tidak, tudung singkat sampai nampak tengkok. Love bite kat leher on boleh nampak. Mungkin terlalu papa kedana sampai tudung yang labuh sikit pun tak mampu nak beli. Bukan papkedana bab ekonomi, tapi lu fikirlah sendiri...





6. Tudung Siput
Ni, tak tau nak terangkan macam mana... Tak terkata. Fesyen? Entah... Mungkin pembaca lebih arif






7. Tudung Retis
Ini satu masalah besar lagi. Tudung yang artis ni pakai, mesti jadi ikutan para remaja, seolah-olah artis ni adalah seorang nabi untuk dijadikan ikutan. Alahai artis, berhentilah kalian daripada terus memesongkan ummat daripada ajaran Islam yang sebenar.






8. Tudung Muslimah
Inilah tudung yang benar-benar menyejukkan mata memandang. Mengikut hukum syarak, tidak menonjol, sopan, dan tertib. Tidak jarang, tidak ketat, dan menutup dada :)




Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. [ TMQ an-Nur(24):31]




*****




Entry sentap lagi. Maaf. Bukan nak menghentam kaum wanita. Cuma nak sentap je. Baguslah kalau anda terasa. Tapi terasa je tak cukup. Semoga kalian menjadi muslimah sejati yang menjadi pendokong deen Allah. Amin... :)




cara pakai tudung ni mudah je...anak tudung..belasah je anak tudung apa...pin bawah dagu..kelepet tepi..amik cincin masuk ujung tudung tarik...siap..selalunya makcik2 banyak pakai style tudung ni....

tudung ni pulak mmg biase...makcik2 nak pi sebeleh umah ..kuar2 jalan2..tudung bawal katanya...ujung tudung selempang kiri dan kanan..siap...pantas....

ade satu masa tudung corak2 cam ni mmg populer...ape lagi amik tudung ikat ke ..ala2 mudah dan cepat...so makcik2...paling sesuai ketika hendak kepasar dan mengumpat dengan jiran sebelah...

ha macam ni pun ade..anak tudung ko terkeluar...kadang tu sampai tutup kening....ni ala2 x nak bagi nampak anak rambut katanya....ni yang menekankan penutupan aurat ni...

tudung mmg populer tahun 80an..tudung cikgu bedah katanya...ikat belakang...jalannnn...lalalala

bila dah masuk2 tahun 2000 tu..mula tudung wardina katanya...ikat..gulung2 kat kepala..nahhh sepit tepi muka..siap...wardina x muka akak?...

bila wardina punya tudung populer...ade lagi tudung baru..tudung binda katanya...nak jugakkk.... kannnn ala2 sebonjot kat tepi muka...chantek sangat aku....

then kuar pulak tudung kain jersi..ala2 getah..ko sarung je..siap...mudah cepat....macam2 kaler ade...pelangi..tompok2..ko cakap je...(dah macam jep sepah dah akak)

di gabungkan pulak dengan tudung lain..nampak kelainnan katanya...variasi katanya...yer kerr...

ni tudung ala2 mak datin...bagi nampak rambut...ala2 kelas tanya..bagi nampak remos....jambul...ko mampu?

pernah nampak orang pakai tudung cam ni?...ni ala2 fesyen penjual kain orang kampuchia...meniaga katanya ..panas...bagi nampak telinga..senang nak tawar menawar harga kain...bagi jelas dengor...

so wardina dah ade tudung...binda dah ade...so akak nak jugak...akak namakan tudung senduk...
langkah 1: amik tudung bace cerah..cream..warna light2..pakai cam biase...tudung bawal lagi bagus...

langkah 2: ikat kebelakang ujung tudung tu..jerut leher hingga muka bertukar menjadi biru...

langkah 3: amik tudung lain corak2...bendera juga boleh yer...

langkah 4: amik tudung warna tadi...letakkan di bawah dagu....ala2 nak gantung diri gitew

langkah 5: ikat mati di atas kepala..pastikan ketat...pastikan nak bukak mulut pun susah yer....

langkah 6: ikat reben..pastikan kemas...

tadaaaaaa...siap.......chantek kan...

nak cantek lagi letak keronsang..penambang gaya...dah siap tudung senduk....gaya ni mmg sesuai di pakai ketika majlis berjumpe bakal mertua...melawat saudara di hospital tampoi...

kalau nak cantek lagi..gunakan anak tudung putih dan tudung puteh sebagai warna asas....untuk aksesori..amik sedikit kapas sumbatkan ke dalam dua belah lubang hidung...



gaya ini sesuai untuk menghadiri majlis tahlil arwah dan majlis pengebumian...


sekian terima kasih


selamat mencuba...

pst : kelako betul akak senduk ni.... terminat dah kat dia.. (lelaki tau dia NI)

Apam dot dot


Dapat Lagi ode untuk wat apam dot dot ni dari kawan adik.. tema hitam merah dan merah putih (100 biji) lagi satu tema hitam putih ..(x dapat snap gambo sbb kalut sgt) tapi ape pun saya betul2 berharap kawan adik tu puas ati.. terima kasih banyak2 nanti jgn lupa ode lagi ...

Mac & cheese

 Hari ni bekfas makan Mac & Cheese, atas permintaan anak2, ye le lama dah umi mika tak watkan untuk mika.. kalau Mac&Cheese ni mmg laju bebudak ni makan ... Alhamdullilah, tapi masalah ibunyer... alamatnyer makin banyak le lemak2 yg diternakkan dalam badan ni...ape pun le mmg mabeles le di tambah lak ngan button mushroom mmg menaikkan selera betul ....

Bahan2

1 paket pasta
1 tin susu cair/ susu segar 
1/2 cawan air
4 keping cheese 
bawang untuk menumis
sedikit cendawan button yg di cincang
Sedikit Oreganu
Sedikit Garam 
1 ketul kiub ayam
1 sudu besar Potato starch atau tepung gandum pun bleh
Minyak untuk menumis

cara2nya 
1. Tumis bawang, bila dah naik bau masukkan cendawan dah layu, masukkan susu cair/susu segar.
2. Kemudian masukkan cheese, Cheese dah mencair, masukkan Kiub ayam dan Garam (jgn letak byk sgt garam sbb kiub tu pun dah masin) dan jgn lupa masukkan juga Oregano.
3. Kacau dan agak2 hendak mengelegak masukkan tepung kena sentiasa kacau kalau tidak tepung  akan berketul ..  masukkan air sedikit sedikit tapi agak2 le pekatan kuahnyer yer... ikut kesukaan sendiri ekk..
4. Bila dah mengelegak dan kuah pun dah pekat masukkan Pasta, Kacau hingga sekata.. dan siap untuk dimakan 
**** Grated kan cheese dan taburkan oregano untuk hiasan pada Mac & Cheese tadi.*****

MAI LE KLIK RAMAI-RAMAI